Yleistä tietoa vaaleista / General information about the elections 2024

(in English below)

Yleistä tietoa

Vuoden 2024 vaalikokous on kaksiosainen. Kokous avataan 1. osalla maanantaina 14.10. ja päätetään 2. osalla torstaina 7.11. Kokous pidetään T-talolla osoitteessa Konemiehentie 2, T1-salissa. Kokouksessa valitaan hallituksen puheenjohtaja, hallitus, toimikuntien puheenjohtajat ja muut kokouksessa valittavat toimihenkilöt. Kokouksen jälkeen tulevien toimikuntien puheenjohtajat avaavat haut toimikuntiin.

Vaalien pääalustana toimii tämä foorumi. Foorumille julkaistaan esittelyt viroista, kaikki hakemukset sekä päivitykset prosessin etenemisestä. Keskustelua vaaleista käydään myös Vaalistartissa maanantaina 7.10. ja Telegramissa.

Kysymyksiä vaaleihin liittyen voi esittää hallituksen puheenjohtajalle Telegramissa @tietokila tai sähköpostitse puheenjohtaja@tietokilta.fi. Lisäksi kysymyksiin vastataan tietenkin myös täällä foorumilla!

Prosessi

Hallitus esittää, että vuoden 2025 hallitus valitaan hallituksenmuodostajan (tuttavallisemmin hamun) avulla. Hallitus on kuitenkin päättänyt ehdottaa suurimman osan toimikuntien puheenjohtajista siirrettävän takaisin suoraan kiltakokouksen valittavaksi, ilman hamun tai tulevan hallituksen ehdotusta.

Hallitus perustelee muutoksia kiltakokouksen merkityksen kasvattamisella ja tasapainoittamisella. Viime vuonna käytetty hamumenettely oli pääosin onnistunut. Hamu sujuvoitti kokousta, vähensi osalle hakijoista kynnystä hakea hallitukseen, antoi hakijoille henkilökohtaista palautetta sekä muodosti hyvin toimivan hallituksen. Kuitenkin vaalikokouksen 2:sen ja 3:nnen osan osallistujamäärä jäi vähäiseksi ja hallitus kokee, että toimikuntien puheenjohtajien haastattelu ei tuottanut suurelta osin yhtä paljon arvoa kuin hallitukseen hakijoiden haastattelu.

Hallitus ehdottaa, että hamu luo ehdotuksen vaalikokoukselle hallituksen kokoonpanosta ja fuksikapteeneista, KVM-kapteeneista sekä ISOvastaavasta (UO-toimijoista). Viime vuonna kokeillun käytännön mukaan hallitus suosittaa hamua valitsemaan ensin itselleen varapuheenjohtajan, joka auttaa häntä muodostusprosessissa. Lisäksi hallitus suosittaa hamua valitsemaan ensin fuksikapteeni(n|t), jotka auttavat muiden UO-toimijoiden ehdotusten muodostamisessa.

Aikataulu

Tapahtumat

ma 7.10. klo 18, Gorsu, Vaalistartti: Hallitus esittelee vaaliprosessia ja avataan vaalikausi. Mikäli pestiin haku kiinnostaa kannattaa saapua paikalle kyselemään kaikesta hakuun ja virkoihin liittyvästä!

ma 14.10. klo 17.30, T-talon sali T1, Vaalikokouksen 1. osa: Valitaan hallituksenmuodostaja

ma 4.11. Hallituksenmuodostajan ehdotus hallituksesta kiltalaisille

to 7.11. klo 17.30, T-talon sali T1, Vaalikokouksen 2. osa: Valitaan hallitus muodostajan ehdotuksesta sekä toimikuntien puheenjohtajat ja muut toimihenkilöt

Hakuajat

Hallituksen puheenjohtajaksi ja -muodostajaksi 7.10.-14.10.

Hallitukseen, fuksikapteeniksi, KVM-kapteeniksi tai ISOvastaavaksi 7.10.-21.10.

Toimikunnan puheenjohtajaksi 14.10.-7.11.


General Information

The 2024 election meeting is divided into two parts. The meeting will begin with Part 1 on Monday, October 14th, and conclude with Part 2 on Thursday, November 7th. The meeting will be held at the CS building, address Konemiehentie 2, in lecture hall T1. The meeting will elect the chair of the board, the board, committee chairs, and other officials to be elected during the meeting. After the meeting, the future committee chairs will open applications for committee positions.

The main platform for the elections is this forum. Introductions to the positions, all applications, and updates on the progress of the process will be published here. There will also be discussions about the elections at the Election Kickoff on Monday, October 7th, and on Telegram.

Questions about the elections can be directed to the chair of the board on Telegram @tietokila or via email at puheenjohtaja@tietokilta.fi. Additionally, questions will be answered here on the forum as well!

Process

The board proposes that the 2025 board be elected through the help of a former of the board (commonly referred to as hamu). However, the board has decided to propose that most of the committee chairs be elected directly by the guild meeting, without a proposal from the former of the board or the future board.

The board justifies these changes by emphasizing the importance and balancing the guild meeting. Last year’s board forming procedure was largely successful. The former of the board streamlined the meeting, lowered the barrier for some candidates to apply for board positions, provided candidates with personal feedback, and formed a well-functioning board. However, the number of participants in the 2nd and 3rd parts of the election meeting was low, and the board felt that interviewing committee chair candidates did not provide as much value as interviewing board candidates.

The board proposes that the former of the board create a proposal for the election meeting regarding the composition of the board, Fuksi captains, International captains, and the Tutor responsible. Based on last year’s trial practice, the board recommends that the former of hte board first selects a vice chair to assist in the formation process. Additionally, the board suggests that the former of the board first selects the Fuksi captains, who will assist in forming proposals for the other new students’ positions.

Timeline

Events

Mon 7.10. 18:00, Gorsu, Election Kickoff: The board will present the election process and officially open the election season. If you’re interested in applying for a position, be sure to attend to ask any questions about the application process and the positions!

Mon 14.10., 17:30, CS building hall T1, Election Meeting Part 1: The former of the board will be elected.

Mon 4.11. The former of the board presents their proposal for the board to the guild members.

Thu 7.11., 17:30, CS building hall T1, Election Meeting Part 2: The board will be elected based on the proposal, along with committee chairs and other officials.

Application Periods

For Chair and Former of the Board: 7.10.–14.10.

For the Board, Fuksi Captain, International Captain, or Tutor Responsible: 7.10.–21.10.

For Committee Chair positions: 14.10.–7.11.