Moikka Noora, ja kiitos hyvistä kysymyksistä!
Tähän liittyy luonnollisesti haasteita, koska yhtäaikaa puhuminen ja kirjoittaminen on kovin vaikeaa. Yhtenä ratkaisuna näkisin killalle tilattavan tai tilatun Jabran, joka toivottavasti toisi helpotusta sihteeröintiin joko jonkin laisella speech-2-text ominaisuudella tai yksinkertaisesti kokous tallenteen kuuntelemisellä tärkeimpien keskustelujen aikana. Toisena ratkaisuna on pöytäkirjaan “turhien” asioiden jättäminen pois pöytäkirjasta ja esimerkiksi vastikään ehdotetun mallin jossa kaikki kirjoittavat omat kuulumisensa ennen kokousta johonkin jotta ne voisi vain ctrl+c-ctrl+v. Näkisin näistä haasteista ja ratkaisuista olisi luonnollista keskustella vielä tarkemmin tulevan puheenjohtajan ja muun hallituksen kanssa, miten pöytäkirjat saataisiin ulos mahdollisimman vähällä työllä kokouksen aikana.
Ajattelisin, että ohjeistuksen ei tarvitsisi olla kauhean tarkka tai ehdoton vaan antaisi raamit hallituslaisille toimia yhdenmukaisesti. Tarkempaan sisältöön en ole vielä ajatellut mitään tiettyjä asioita mutta tällälailla hatusta vedettynä ehkä vuosikello, milloin toimikuntia olisi hyvä tökkiä ja ehdotuksia kysymyksistä tai aiheista toimaripuhisten ja hallituslaisen 1-on-1 tilanteisiin.
Ensinnäkin lähtisin ehkä erilaisesta vastuutoimikuntajaosta, jotta saataisiin tasaisempi työtaakka hallituslaisille. Itse tänävuonna koen että minulla olisi voinut olla 1-2 toimikuntaa enemmän, kun taas esimerkiksi fuksikapteenin ja ysvin työtaakka on aika suuri verrattuna moneen muuhun rooliin hallituksessa, joten roolin roolia ajankäyttöön voisi harkita enemmän vastuutoimikuntia jakaessa. Ei kuitenkaan haluta ajaa hallituslaisia burnouttiin! Itse olisin valmis ottamaan enemmän vastuutoimikuntia.
Tarkoituksenmukainen virkistäytyminen on mielestäni sellaista josta koko toimikunta nauttii ja kaikki kokee itsensä virkistyneeksi. Virkistäytymistä olisi hyvä pollata toimikunnalta ja varmistaa, että toimikunta kokee virkistyksen virkistäväksi toiminnaksi. Esimerkiksi jäätävä krapula seuraavana aamuna on liian tarkoituksellista virkistystä ja ei ole virkistäytymisenä tarkoituksen mukaista. Mutta virkistäytymisen määrän ja laadun jättäisin lähtökohtaisesti tmkpuhiksille, mutta esimerkiksi toimaRAIssa voisi virkistäytyä halukkaat oikein tarkoituksella niin ei tarvitsisi toimikuntien tarkoituksenmukaisettomasti virkistäytyä liikaa. Tulisin kuitenkin varmistamaan että jokainen toimikunta on vuoden aikana vähintään kertaalleen virkistäytynyt itse haluamallaan tavalla.
Tortillatäytteistä paremmuutta yksittäin on aika vaikeaa ja kenties jopa mahdotonta määrittää. Tortilla on kokonaisuus, jossa kokonaisuus on suurempi kuin sen osien summa. Kokonaisen tortillan voin kuitenkin parhaimpani mukaan kuvata tähän: ensinnäkin lätty, sen kuuluisi olla lämpöinen muttei kuuma tai kuiva, sitten pohjaan hyväkastike esim ranskankermaa ja lisäksi salsaa ja/tai guacamolea, proteiininlähteenä riippuen vibasta joko jauhelihaa, kanaa, tai jotakin kasvipohjaiset proteiinilähteet luonnollisesti tacomausteella, sitten vielä viimeisenä kasvista eli tomaattia, paprikaa ja/tai kurkkua. Olen valmis harkitsemaan esimerkiksi toimaRAIhin tämmöistä tortillaa siten että kaikki voisivat itte kasata mieluisensa tortillan.