Pakuvastaava / Van Manager

Killan pakuvastaava vastaa nimensä mukaisesti killan pakettiautosta ja sen ympärillä pyörivästä toiminnasta. Tehtäviin kuuluu siis muun muassa pakettiauton kunnosta huolehtimista, kuten huollossa ja katsastuksessa käyttämistä, ja mahdollisten vahinkojen seurantaa, sekä toimikunnan kykyjen ja innokkuuden mukaan pienempiä ylläpitohuoltoja, kuten renkaiden, nesteiden tai pikkuosien vaihtamista.

Pakuvastaava vastaa myös lainaustoiminnan järjestämisestä killan toimijoille ja jäsenille yhdessä pakutoimikunnan kanssa. Myös koodaustaidoista on hyötyä tässä virassa, sillä lainausprosessin sähköistäminen ja automatisointi keventää siihen kuluvaa työmäärää huomattavasti.

Pakuvastaavan virka ei siis vaadi syvällistä tietämystä autojen toimintaperiaatteista, mutta kiinnostus niitä kohtaan on luonnollisesti eduksi.

In English:

As the name implies, the guild’s van manager is responsible for the guild’s van and the activities surrounding it. The duties therefore include, among other things, taking care of the condition of the van, such as taking it for maintenance and inspection, and monitoring possible damages, and, depending on the abilities and enthusiasm of the committee, smaller maintenance services, such as changing tires, fluids or small parts.

The van manager is also responsible for organizing lending activities for the guild’s operators and members together with the van committee. Coding skills are also useful in this position, as the electrification and automation of the lending process significantly lightens the amount of work involved.

The position of van manager does not require in-depth knowledge of the operating principles of cars, but an interest in them is an advantage.


Tässä vielä hieman tilannepäivitystä pakuproggiksen osalta:

Pakettiauton hankinta on viivästynyt alkuperäisistä suunnitelmista, mutta se on ehdottomasti tulossa. Ykkösprioriteettini tällä hetkellä on saada se tämän syksyn aikana valmiiksi, ja tällä hetkellä kiikarissa onkin mainioita ehdokkaita. Tulevan pakuvastaavan ei siis siitä enää tarvitse huolehtia.

Syitä pakettiauton viivästymiseen on monia, ja osa niistä on henkilökohtaisia haasteita ja osa käytännön järjestelyjä. Keväällä potentiaalisia pakuja lähdettiin koeajamaan suht rennolla otteella, mutta kesän tullessa hallituksen kanssa todettiinkin, että killan talouden kannalta olisi parempi ajatus ajoittaa hankinta syksylle. Kesällä tehtiin nimittäin muita isoja hankintoja, kuten haalarien tilausta, ja koska killan sponsorirahat saapuvat pitkälti loppuvuodesta, haluttiin välttää liian pientä puskuria kassassa.

Viivästymiseen on osaltaan myös vaikuttanut varsinkin keväällä vapaaehtoisnakkeihin liittyvät kiireet sekä henkiset haasteet. Kyseessä on suhteellisen isokokoinen projekti, johon liittyy myös riskejä, ja se on tuonut mukanaan paljon paineita ja stressiä. Myönnettäköön, että koko projekti ja sen tuomat vastuut ovat olleet minulle aika iso pala kakkua. Apunani on onneksi ollut ahkeria toimihenkilöitä, mutta omalta osalta tällaisen projektin hallinnoimisessa on vielä paljon kehitettävää.

Pakun hankinnassa näin loppuvuodesta on kuitenkin myös hyviä puolia. Koska pakulle on budjetoitu koko vuodelle rahaa, se mahdollistaa luotolla katettavan osan pienentämistä huomattavasti (käsiraha), joka taas pienentää koroista syntyviä kustannuksia varsinkin näin nollakorkojen jälkeisenä aikana.