Kasper Strang Kiltahuonevastaavaksi / for Guild Room Manager 2025

Mooooro moro!

Mä olen vieläkin Kassu, kolmannen vuoden TiK hilavitkutin ja kolmas tämän vaalifoorumin lukkari. Olen ollut killassa mukana kaikenlaisessa menossa ja monessa toimikunnassa jäsenenä. Nyt haluaisin siirtyä toimikunnan pyörittämiseen ja hallintoon. Se kuulostaa mukavalta tavalta syventää uraani killassa ja antaa killalle takaisin.

Kiltahuone on minulle tuttu ja rakas paikka. Siellä on tultu vietettyä monta hauskaa ja tuskallista hetkeä kavereiden ja kouluhommien kanssa. Kiltahuoneelle olen huomannut olevan monta hyvää käyttötarkoitusta. Minulle kuitenkin niistä kaikista tärkein on tavata kiltalaisia kasvotusten ja vaihtaa heidän kanssaan kuulumisia.

Kiltahuone on tällä hetkellä varsin hyvässä kunnossa. Zenin johdolla on tehtyä hyviä käytännöllisiä muokkauksia. Tämän suhteen tavoitteeni olisi ylläpitää sitä suunnilleen nykyisessä tilassa, ellei ikäviä yllätyksiä ilmene tai kiltalaisten tarpeet muutu. Ulkoasua ja tunnelmaa voisi kuitenkin hieman parantaa.

Kaikenlainen nikkarointi ja rakentelu on minulle lähellä sydäntä. Olen kiinnostunut niihin liittyvistä projekteista, mitä vuoden aikana saattaa tulla vastaan. Olen ollut monta vuotta töissä K-Raudassa, ja sitä kautta myös osaamista ja koulutustakin löytyy tähän liittyne ongelmanratkaisusta, tarvikkeista ja materiaaleista. Minulta löytyy myös kattava kokoelma työkaluja, joilla saadaan niin isot kuin pienetkin projektit hoidettua maaliin. Zen mainitsikin huonekalujen ylläpidon ja hauskat sivuprojektit yksinä kiltahuonevastaavan tehtävistä. Juuri näihin minulla löytyisi paljon intoa ja kokemusta.

Toimikunnan vetäjän rooli soveltuu minulle hyvin. Isoilua, tutorointia ja tukarointia (ja tunarointia) on tullut tehtyä yläkoulusta asti joka vuosi, kun se vaan on ollut mahdollista. Lisäksi kaikenlaisista projekteista, enimmäkseen koulussa, on kertynyt vahva pohja organisoinnissa ja kommunikoinnissa. Olen aina nauttinut rooleista, joissa pääsen ohjaamaan ja auttamaan muita.

Kysymyksiin vastaan tällää ja Telegramissa @kasperstrang. Kasvotustenkin saa tulla keskustelemaan, mutta mikäli hihoista nykiminen kiinnostaa, suosittelen kääntymään Samulin hihojen puoleen (mutta liian kovaa ei saa nykäistä niitäkään).

Teekkarikylässä jäätymässä,
Kasper Strang

Heeeey there!

I’m still Kassu, a third-year student in TiK and still the third songmaster on this election forum. I’ve been involved in the guild in all sorts of events and committees. Now, I’d like to move into running my own committee. It sounds like a nice way to deepen my career in the guild and give back to the guild.

The guild room is a familiar and cherished place for me. I’ve spent many fun but also agonising moments there with friends and schoolwork. I’ve noticed that the guild room serves a lot of good purposes. However, to me, the most important one is meeting guild members face-to-face and catching up with them.

Currently, the guild room is in pretty good shape. Under Zen’s leadership, some great practical adjustments have been made. My goal in this respect would be to maintain it in roughly its current condition, unless any unpleasant surprises arise or the guild members’ needs change. That said, the appearance and atmosphere could be improved a bit.

All kinds of tinkering and crafting are close to my heart, and I’m interested in related projects that may come up throughout the year. I’ve worked at K-Rauta for several years, which has given me experience and training in problemm solving and all sorts of materials and supplies used for repairs and building. I also have an extensive collection of tools, which can tackle both big and small projects. Zen mentioned furniture maintenance and fun side projects as part of the responsibilities of the guild room manager—exactly the kind of tasks I’m enthusiastic and experienced in!

The role of committee leader is a good fit for me. I’ve been involved in tutoring since middle school, every year when it’s been possible. On top of that, I’ve gained a solid foundation in organizing and communicating through various projects, mostly at school. I’ve always enjoyed roles where I get to guide and help others.

Feel free to ask me questions here or on Telegram at @kasperstrang. You can also come chat with me in person, but if you feel like tugging on someone’s sleeves, I recommend going for Samuli’s (just don’t tug too hard on those either).

Freezing in Teekkarikylä,
Kasper Strang

6 Likes

Moi Kasper!

Siistiä että haet tähän hommaan vielä näin kalkkiviivoilla! Pari elintärkeää kysymystä:

1. Esim. FK:n ja SIKin kiltikseltä löytyy välipalabaari, josta löytyy esim. limua, karkkia ja mikropitsaa. Tämä helpottaa olennaisesti myös kiltikselle parkkeeraamista lähes koko päiväksi. Vastaavaa on ehdotettu ja jopa lupailtu myös Tietokillan kiltahuoneella pitkään. Kannatatko ajatusta ja jos kannatat, miten varmistat että se toteutuu?

2. Onko kiltahuoneen tai lähialueen opiskelumahdollisuuksissa parannettavaa?

3. Ovatko kiltishengailut olleet tänä vuonna toimiva konsepti? Mitä muita tapahtumakonsepteja kiltikselle sopisi?

4. Korjataanko videotykin johdot viimein?

5. Korjataanko kaikki Muu :cow2: mikä on kiltiksellä rikki?

6. Millaisia matkamuistoja kiltahuoneella pitää mielestäsi olla? Millaisia ei?

7. Kun Suurkiltis™ toteutuu, mihin suuntaan kiltahuone laajenee? Toteutuuko
    alkuperäinen suunnitelma vuodelta 2019 (punaisella merkitty poistettavat seinät)?

8. Pitäisikö kiltahuoneelle hankkia pöytäfutis?

Onnea hakuun!

Petrus
Säätäjä '17–'24 (tulipa wanha olo)

1 Like

Hei Petrus, kiitos kiperistä kysymyksistä!

Olen tästä kuullut SIKin puolelta, mutta minun korviini ei ole kantautunut, että tälläistä olisi meillekkin ollut suunnitteilla. Mutta tykkään ideasta kyllä ainakin alustavasti. Pitäisi vähän kuitenkin suunnitella mihin välipalat sijoitettaisiin. Suurimpana ongelmana näen sen jatkuvan täyttämisen vaativan työn. Tätä voisi toki yhdistää helposti jo tehtäviin kauppareissuihin mm. kahvin takia. Onnistumisen kannalta tärkeintä olisi siis valita vastuuhenkilö(t) tähän ja niiden jatkuvuus vuodesta toiseen. Voisin itse ottaa tästä vastuuta, mutta jatkuvuus voisin silloin olla ongelma minun jälkeeni. Ennen toteuttamista haluaisin myös vielä tarkemmin perehtyä, kuinka paljon näitä oikeasti hyödynnetään.

Hyvä kysymys! Mielestäni Zen on hoitanut pöydät ja istuimet hyvään kuntoon opiskelemisenkin kannalta. Tilaa siihen löytyy. Sen jälkeen suurin ongelma taitaakin olla melu. Mutta sitä pääsee halutessaa karkuun mm. kirjastoon. Siksi koen nykyiset mahdollisuudet varsin sopiviksi. Mutta tätä aion kyllä tarkkailla vielä entistäkin tarkemmin, mikäli minut valitaan rooliin.

Kiltishengailut kaikissa muodoissa on mielestäni loistava konsepti. Olen itse hyödyntänyt sitä kavereiden kanssa leffojen katsomiseen ja huomannut monen muunkin hyödyntäävn sitä monipuolisesti erilaiseen toimintaan. En siis koe tarpeelliseksi niinkään, että kiltisvastaavaan kuuluisi suunnitella tapahtumakonsepteja, sillä ne syntyvät mielestäni itsestään. Tärkeintä olisi suunittella ja ylläpitää kiltistä niin, että se mahdollistaa tälläistä toimintaa.

Fuksien kiltishengailut vaikuttavat myös hauskalta konseptilta, mutta en ole itse ollut paikanpäällä näkemässä näitä. Näen potentiaalia tässä kiltiskultuurin istuttamiseen fukseille ja siksi olisin valmis myös osallistumaan näiden järjestämiseen. Lisäksi näen tämän hyvänä mahdollisuutena kiltisvastaavalle päästä kuuleman fuksien mielipiteitä kiltiksestä.

Vahva ehkä :no_mouth:

Haluasin kerätä kaikesta rikkinäisestä mahdollisimman kattavan listan, josta toimikunnan jäsenet ja minä voisimme valita kykyjemme mukaan parhaiten sopivia kohteita. Olen itsevarma, että saisin jo paljon aikaiseksi itsekin, mutta uskoisin, että tästä saisi hyviä pieniä ja helposti toteuttavia projekteja myös toimikunnan jäsenille.

Tykkään kovasti matkamuistoista, ja hakemuksessanikin mainitsin kiltiksen koristelun ja tunnelmaan panostamisen. Koen matkamuistojen olevan iso osa tätä. Ne ovat yhdistäviä asioita monelle kiltalaiselle, jotka piristävät arkea. Hyväksyn aika vapaasti kaikenlaisia matkamuistoja, mutta tottakai johonkin on vedettävä raja määrässä ja siinä, että ne eivät ole sopimattomia. Toivoisin, että ne voitaisiin käydä tapauskohtaisesti minun kanssani läpi, esimerkiksi Telegramissa.

Koen suunnitelman hyväksi pohjaksi, mutta nykyisillä inflaatioluvuilla en koe tätä tarpeeksi suureksi. Ehdottaisinkin tunnelia naapuristä löytyvään KY rakennukseen ja/tai sahaan. Näiden valtaamisessa myös kiltiskonekivääri olisi varsin hyödyllinen sijoitus.

Ei :neutral_face:
Mutta mikäli pöydät sen kestävät, voin sallia futiksen pelaamisen pöydillä.