Hei Petrus, ja kiitos kysymyksistä!
Eri opiskelijoilla on varmasti monia eri syitä sille, miksi he eivät ole päässyt mukaan killan toimintaan, minkä vuoksi tälle ongelmalle ole yhtä helppoa ratkaisua. Osalla opiskelijoista voi olla killan ulkopuolelta jo tiiviitä kaveriporukoita, minkä takia he eivät välttämättä koe tarvetta olla mukana killan toiminnasa. Osalla voi taas olla kynnyksenä löytää killasta sopivia kavereita, ja sen takia jättäytyvät pois.
Uskon, että fuksikapteenina yksi parhaimmista menetelmistä houkutella fukseja kiltatoimintaan mukaan on kapteenin wartit. Kahden välisessä keskustelussa pystyy kartoittamaan, minkä vuoksi fuksitapahtumista ja kiltatoiminnasta on alunperin jäänyt pois ja etsimään yhdessä siihen ratkaisuja. Kuten sanoit, kaikkia opiskelijoita ei kiltatoiminta ja opiskeluelämä kiinnosta, enkä fuksikapteenina aio pakottaa ketään olemaan mukana. Haluan kuitenkin aina painottaa sitä, kuinka ainutlaatuinen vaihe elämää opiskeluaika voi olla, ja kertoa omista kokemuksistani killan toiminnassa.
Fuksivuoden jälkeen opiskelijoita on tietenkin vaikeampi houkutella kiltajuttuihin mukaan mutta se ei silloin ole vielä liian myöhäistä. Silloinkin uskoisin parhaaksi tavaksi keskustella rehellisesti kiltayhteisöstä ja yksinkertaisesti suositella kokeilemaan killan toimintaan osallistumista. Tämän kautta minutkin on houkuteltu tupsusysksynä ottamaan suurempaa roolia killassa. Mikään fuksikanavalle lähetetty infoviesti ei ole vakuuttavampi kuin henkilökohtainen suositus.
Tänä vuonna on PhTMK:ssa reflektoitu orientaatioviikkoa hyvin positiivisesti, ja rakenteeseen tehdyt muutokset ovat katsottu onnistuneiksi. Uskoisin, että orientaatioviikon tapahtumille löytyy aina joka vuosi jotakin parannettavaa, mutta rakenteellisesti se on erittäin hyvä. Yksi esille tullut asia on kuitenkin, että orientaatioviikko on hyvin rankka varsinkin, jos ei asu Otaniemessä. Tätä voisi yrittää helpottaa esimerkiksi aloittamalla jatkoja aikaisemmin, mikä voisi myöskin nostaa jatkojen osallistumisastetta.
En sanoisi, että mikään perinne on aikaansa elänyt, vaan itse ennemminkin vaalisin nykyisiä perinteitä. Kaikki orientaatioviikon tapahtumat ovat hyvähenkisiä ja TiKin fuksitoiminnan identiteetti monilta osin perustuu perinteisiin tapahtumiin. En kuitenkaan pidä mahdottomana aloittaa uusia 1000-vuotisia perinteitä varsinkaan, jos keksitään joku hauska perinne :D.
SySen juonessa on vielä paljonkin kehittämisen varaa ja jonkinlainen supersankariryhmä voisi olla juonellisesti ihan mielenkiintoinen. Kuitenkin SySen juonta kehittäessä on tärkeintä, että juonen käännekohdat muodostavat kivoja ja mielenkiintoisia fuksitapahtumia.
Fuksitapahtumat ovat lähtökohtaisesti alkoholittomia mutta teekkarikulttuuri on kieltämättä melko alkoholipainotteista. Sitseiltä ja tapahtumien jatkoilta ei varsinaisesti voi kieltää alkoholin käyttöä mutta niistä voidaan kuitenkin pyrkiä tekemään viihtyisämpiä niille, jotka eivät käytä alkoholia. Tapahtumien jatkoilla voisi ehkä kokeilla pitää hiljaisempia tiloja, jossa voisi tehdä jotain rauhallisempaa kuten pelata lautapelejä. Tapahtumista pyritään tekemään mahdollisimman kivoja kaikille mutta kaikkien toivoita ei kuitenkaan voida aina toteuttaa.
Vain jos on pakko.
Viime aikoina olen löytänyt paljon killan ulkopuolisia harrastuksia, missä olen todella tykännyt olla mukana. Tiedostan kuitenkin, että fuksikapteenin rooli on hyvin rankka ja aikaa vievä, enkä välttämättä ehdi olemaan mukana kaikissa yhtä aikaa. Tämän vuoksi olen valmis vähentämään aktiivisuuttani muissa yhteisöissä, jotta pystyn kunniakkaasti suoriutumaan fuksikapteenin hallitustehtävästä. Opintojen puolesta minulla on erittäin hyvä tilanne, ja ne eivät tule olemaan este hallitusnakeille.
Olen lähtökohtaisesti valmis tekemään hallituksessa kainkenlaisia hommia. Olen mielelläni mukana esimerkiksi killan tiedottamisessa sekä kommunikaatiossa muiden sidosryhmien kanssa. Koen kuitenkin, että fuksikapteenina minulla olisi erityinen velvollisuus olla mukana häirintätilanteiden käsittelyssä erityisesti fuksitapahtumissa.
Suurin vahvuuteni hallituksessa olisi hyvä kommunikaatiotaito. Lisäksi olen ollut aktiivisesti mukana killan toiminnassa digitoimikunnan, phuksitoimikunnan ja herkkukurkkutoimikunnan osalta, jolloin osaan tarvittaessa tuoda esille näiden toiveita ja tarpeita hallituksen kokouksissa.
Killan vapaaehtoistehtävissä minua motivoi kaikista eniten yhteisöllisyyden tunne sekä muiden osoittama arvostus vapaaehtoistyötä kohtaan. On erittäin palkitsevaa kuulla, että on tehnyt killassa hyvää työtä. Lisäksi kiltahommia on kiva tehdä ja olen niiden kautta saanut paljon hyviä ystäviä :D.
Tänä vuonna hallituksen ja hallinnon välinen suhde on onnistunut erittäin hyvin enkä koe, että siinä on paljoa parantamisen tarvetta.
Killan hallitus tarvitsee paremman kahvikoneen.