Joonatan Korpela Fuksikapteeniksi / for Fuksi Captain 2025

Hei kaikki!

Olen Joonatan, kolmannen vuoden tietotekniikan opiskelija, ja haen Tietokillan vuoden 2025 fuksikapteeniksi sekä hallituksen edustajaksi.

Tänä vuonna olen ollut mukana TiKin hallinnossa digivastaavan tehtävässä ja siinä roolissa olen muun muassa johtanut killan nettisivuprojektia. Digivastaavana olen organisoinut digitoimikunnan toimintaa, mihin on esimerkiksi sisältynyt kokousten ja koodaussessioiden järjestäminen. Digivastaavan roolissa on ollut hauskaa päästä kehittämään killan sivuja ja vaikuttamaan killan digitaaliseen ulkoasuun, mutta kaikista hauskinta on kuitenkin ollut päästä olemaan osa TiKin hallintoyhteisöä. Digivastaavana pääsin ensimmäistä kertaa kokemaan, millaista on toimia TiKin hallinnossa, ja kuluneen vuoden jälkeen olen todella oppinut rakastamaan kiltahommia.

Tänä syksynä olen myös päässyt toimimaan vastuuISOna ja sitä kautta järjestämään monia syksyn fuksitapahtumia. Tästäkin tehtävästä olen todella tykännyt, ja on ollut äärimmäisen palkitsevaa päästä vaikuttamaan uusien opiskelijoiden ensinäkemykseen yliopistoelämästä. On myös ollut superjännittävää olla järjestämässä yli sadan hengen tapahtumia, mutta olen kuitenkin huomannut tykkääväni siihen liittyvästä vastuuntunteesta. VastuuISOna ollut äärimmäisen palkitsevaa nähdä, että fuksit ovat nauttineet kaikista tapahtumista, joita on syksyllä PhTMK:n kanssa yhdessä järjestetty.

Näiden lisäksi olen tänä vuonna ollut myös hyvin aktiivinen herkkukurkkutoimikunnassa. Lukkaroinnista on viime aikoina tullut yksi suosikkiharrastuksistani, ja kuluneen vuoden aikana olenkin lukkaroinut jo 11 eri sitseillä. Lukkaroinnissa on ollut kivaa päästä ottamaan vastuuta sitsien aikataulusta ja sisällöstä, mutta lukkaroinnin hauskin osuus on kuitenkin ollut esiintyminen. Suurille ihmisjoukoille puhuminen ei ole minulle aina ollut helppoa, mutta nykyään teen sitä erittäin mielelläni ja se on minulle jopa koukuttavaa!

Fuksikapteenina pääsisin nauttimaan näiden kolmen roolin kaikista parhaimmista puolista. VastuuISOna olen päässyt seuraamaan Nooran ja Filipin alkanutta kipparivuotta, ja olisi todella siistiä saada tilaisuus päästä päättämään, millaiselta killan fuksitoiminta tulee ensi vuonna näyttämään. Noora ja Filip ovat tänä vuonna tehneet erinomaista työtä fuksitoimintaa uudistaessaan, mutta ensi vuonna haluaisin kuitenkin muutamaa asiaa lähteä kehittämään.

Omana fuksivuonna tykkäsin kaikista eniten System Sevenistä ja sen ympärille rakennetuista tapahtumista. SySe on mielestäni erinomainen konsepti ja se tekee TiKin fuksitoiminnasta aidosti ainutlaatuista. Siksi haluaisinkin ensi vuonna lähteä kehittämään SySeä vielä eteenpäin ja tuoda sitä enemmän esille fuksitapahtumissa. Tänä vuonna on kokeiltu sisällyttää SySeä pienemmässä roolissa useampaan eri tapahtumaan, esimerkiksi SySe-rastien muodossa. Haluaisin kuitenkin tutkia, pystyisikö tapahtumia lähteä rakentamaan suoraan System Sevenin konseptin ympärille.

Tänä vuonna on myös päästy tekemään yhteistyötä fuksitapahtumien järjestämisessä muiden kiltojen kanssa, mitä haluaisin ehdottomasti jatkaa ensi vuonna. Fuksitoiminnan kohdalla kiltojen välisen yhteistyön avulla voitaisiin vähentää tapahtumien järjestämiseen kuluvaa työtä sekä tutustuttamaan eri kiltojen fukseja toisiinsa. Viimeisimpänä esimerkkinä fuksitapahtumien kiltayhteistyöstä on TiKin ja AS:n ISOkämppäapprot, missä yhteistyö onnistui ilmeisesti erinomaisesti.

Fuksitapahtumat eivät kuitenkaan synny pelkästään fuksikapteenien työpanoksella vaan koko PhTMK:n yhteistyön avulla. Siksi haluaisinkin Fuksikapteenina varata myös riittävästi aikaa PhTMK:n yhteisön kehittämiseen ja virkistyksen järjestämiseen. Kiltatoiminnassa olen huomannut, että yhteisöllisyyden tunne on ollut kaikista motivoivinta sekä palkitsevinta. Tällä periaatteella haluaisin lähteä rakentamaan ensi vuoden PhTMK:ta ja kaikkia fuksitapahtumia.

Kun alun perin liityin kiltaan vuoden 2022 syksyllä, olin hyvin opiskelukeskeinen eikä minua näkynyt kovin paljoa killan tapahtumissa. Fuksivuoden keväällä aloin kuitenkin vähitellen ilmaantumaan tapahtumiin ja yhtäkkiä huomasin olevani mukana lähes kaikessa. Seuraavana syksynä ryhdyinkin jo ISOksi ja viihdyin killassa paremmin kuin koskaan aiemmin. Fuksikapteenina yksi tärkeimmistä tavoitteistani olisi pyrkiä aktivoimaan yhä useampia fukseja kiltatoimintaan ja teekkarielämään jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tavoitteeni on muistuttaa kaikkia fukseja, että opiskelijana on vapaampi kuin koskaan ja että siitä kannattaa todella nauttia.

Olen tänä syksynä jo pitkään miettinyt, että mitä oikein haluan tehdä elämälläni. Yhtäältä minua houkuttaisi edistää opintojani ja päästä nopeasti työelämään mutta toisaalta en tiedä, mitä tekisin enää sen jälkeen. Olen nyt kuitenkin vakuuttunut, että opiskelijaelämän riemuja ei pääse kokemaan vanhempana samalla tavalla, kuin mitä opiskelijana pääsee, ja siksi olen päättänyt muuttaa tavoitteitani. Juuri nyt olen motivoidumpi kuin koskaan aiemmin tekemään vapaaehtoishommia, ja olen valmis tekemään kaikkeni sen eteen, että ensi vuoden fukseilla olisi mahdollisimman hyvä fuksivuosi! Näistä syistä minulle olisi äärimmäisen suuri kunnia saada toimia Tietokillan vuoden 2025 fuksikapteenina.

Jos on jotakin kysyttävää, vastaan mielelläni kysymyksiin tässä viestiketjussa tai Telegramissa @joonatanaatos!

– Joonatan Korpela

Hello everyone!

I’m Joonatan, a third year computer science student, and I’m applying to be the 2025 Fuksi Captain and board member of Tietokilta.

This year I have been involved in the TiK administration as the Master of Digitalization and in this role I have, among other things, led the guild’s website project. As the Master of Digitalization, I have organised the activities of the Digitalization committee, including organising meetings and coding sessions. In the role of Master of Digitalization, it has been a lot of fun to develop the guild’s website and contribute to the digital look and feel of the guild, but the most fun has been to be part of the TiK administrative community. As the Master of Digitalization, I got to experience for the first time what it’s like to be part of TiK’s administration, and after the past year I’ve really come to love the guild’s voluntary work.

This autumn I have also been able to work as a responsible ISO and through that, organise many of the autumn fuksi events. I have really enjoyed this role as well, and it has been extremely rewarding to be able to contribute to new students’ first impressions of student life. It’s also been super exciting to be involved in organising events for over 100 people, but I’ve found that I like the sense of responsibility that comes with it. It has been extremely rewarding to see that the freshmen have enjoyed all the events that PhTMK has been organizing this autumn.

In addition to these, this year I have also been very active in the Songmaster Committee. Song leading has recently become one of my favourite hobbies, and in the past year I have already been a song leader at 11 different sitsis. It’s been fun to take responsibility for the schedule and content of sitsis, but the most fun part of being a song leader has been performing. Speaking in front of large crowds has not always been easy for me, but nowadays I really enjoy it and I find it even addictive!

As a Fuksi Captain, I would get to enjoy the best parts of all of these previous roles. As a responsible ISO, I’ve been able to follow Noora’s and Filip’s first year as captain, and it would be really cool to have the opportunity to decide what the guild’s fuksi activities will look like next year. Noora and Filip have done an excellent job this year in revamping the fuksi activities, but there are a few things I’d like to work on next year.

During my freshman year, I really liked System Seven and all of the events built around it. I think SySe is an excellent concept and makes the fuksi activities at TiK truly unique. That’s why next year I would like to develop SySe even further and promote it more at fuksi events. This year we have tried to include SySe in a smaller role in more events, for example in the form of SySe checkpoints. However, I would like to explore whether it would be possible to start building events directly around the System Seven concept.

This year we have also been able to cooperate with other guilds in organising fuksi events, which I would definitely like to continue next year. In the case of fuksi activities, cooperation between guilds would help to reduce the work involved in organising events and also to get the fuksis from different guilds to know each other. The most recent example of cooperation between guilds for a fuksi event is the ISOkämppäapprot between TiK and AS, where the cooperation was apparently a great success.

Fuksi events are, however, not the result of only the Fuksi Captains’ work, but also the result of the whole PhTMK’s cooperation. Therefore, as a Fuksi Captain, I would like to dedicate sufficient time to community development and recreational activities within the PhTMK. In guild activities, I have found that the sense of community has been the most motivating and rewarding of all. This is the principle I would like to use to build next year’s PhTMK and all fuksi events.

When I originally joined the guild in the autumn of 2022, I was very study-focused and not very active at guild events. However, in the spring of my freshman year, I gradually started showing up at events and suddenly found myself involved in almost everything. The following autumn I became an ISO and enjoyed my time in the guild more than ever before. As a Fuksi Captain, one of my main goals would be to try to get even more fuksis involved in guild activities and Teekkari life as early as possible. My goal is to remind all fuksis that as a student, you are freer than ever, and that it is something to really enjoy.

This autumn, I have been thinking a lot about what I want to do with my life. On the one hand, I would be tempted to further my studies and enter the working life quickly, but on the other hand, I don’t know what I would do after that. However, I am now convinced that once you get older, you can’t experience the joys of student life in the same way as you can as a student, and so I have decided to change my goals. Right now, I’m more motivated than ever to do volunteer work, and I’m ready to do everything I can to make sure next year’s fuksis have the best fuksi year possible! For these reasons, I would be extremely honoured to be the Fuksi Captain of Tietokilta for 2025.

If you have any questions, I’m happy to answer them in this thread or on Telegram @joonatanaatos!

– Joonatan Korpela

6 Likes

Moi Joonatan!

Upeeta että kilta on saanut sinutkin käännytettyä opinnoista oikeisiin töihin! Laitetaanpa siis tähänkin suuntaan muutama kiperä grillaus.

• Moni fuksi “tippuu killan kyydistä” varsin aikaisin fuksivuonna. HistoTiKistä voi paikoin seurata kandina aloittaneiden ja wappuna lakin saaneiden suhdetta, joka on esim. 2012 ollut noin 40%, nykyisin kai hieman parempi. Osan päätä ei varmasti voikaan kääntää opiskelusta fiksumpaan toimintaan, mutta onko sinulla mielessä ideoita, joilla kiltatoimintaan voisi houkutella kokonaan killan ulkopuolelle jääneitä?

• Orientaatioviikon rakennetta on tänä vuonna kehitetty pienin askelin. Onko orientaatioviikon tapahtumissa vielä tilaa parantaa? Onko esimerkiksi joku perinne aikansa elänyt tai “paikallisessa maksimissa”, joka vaatisi isompiakin uusia ideoita?

• SySellä on selkeä maine fuksien arkkivihollisena. Aiemmin ainakin haalarimerkeissä esiintynyt F.U.K.S.I. on jäänyt kuitenkin häilyvämmäksi entiteetiksi. Tarvitseeko SySe vastaansa jonkinlaisen “supersankariryhmän”, johon jokainen fuksi haluaa kuulua?

• Huomasin kiltakyselyn tuloksia selatessa, että “en ole löytänyt killasta kavereita” vastanneista 12 %:sta suurella osalla myös tapahtumiin osallistuminen oli vähäistä. Todella selvästi tämä näkyi alkoholipainotteisten tapahtumien eli sitsien ja bileiltojen kohdalla: tästä joukosta niissä oli käynyt n. 5 % per tapahtuma, kun killan keskiarvo oli 35–60 %.

Tarkkoja johtopäätöksiä ei tästä karkeasta analyysistä voi tehdä. Mutta onko killassa ja etenkin fuksitoiminnassa tarve huomioida tämä ihmisryhmä paremmin? Osaatko ehdottaa konkreettisia keinoja?

• Aiotko opettaa fukseille, millaista elämä oli kun sinä olit fuksi?

Koska haet myös hallituspaikkaa, vielä muutama kysymys hallitusnäkökulmasta.

• Hallituksen kokoonpano on varsin tiivis, joten tekemistä riittää kaikille hallituksenkin puolesta. Miten uskot, että sinulla riittää aikaa ja energiaa hallitusnakkeihin fuksikapteeniuden lisäksi?

• Hallituksen työlistalle mahtuu paljon: budjetointia, taloushallintoa, yhteydenpitoa sidosryhmiin, toimikuntien ohjaamista, kiltakokousten valmistelua, häirintätilanteiden käsittelyä, ja monenlaisia yleisiä nakkihommiakin. Onko hallitustyössä jotain osa-aluetta, joka sinua kiinnostaa erityisesti?

• Millaista osaamista voisit tuoda killan hallitukseen?

• Mikä motivoi sinua eniten toimimaan killan vapaaehtoistehtävässä? Miten edistaisit ja varmistaisit, että oma motivaatio riittää koko vuodeksi? (prujattu kysymys © @mikaelsiidorow)

• Mitä mieltä olet hallituksen ja hallinnon nykyisestä suhteesta – onko siinä kehitettävää suuntaan tai toiseen?

• Mitä toivoisit hallituksen saavan vuosijuhlalahjaksi, ottaen huomioon että hallitus vastaa lahjojen asianmukaisesta hävittämisestä?

Onnea haastatteluihin!

–Petrus, (todella) entinen fuksi

(edit: hallituskyssärit lisätty)

Hei Petrus, ja kiitos kysymyksistä!

Eri opiskelijoilla on varmasti monia eri syitä sille, miksi he eivät ole päässyt mukaan killan toimintaan, minkä vuoksi tälle ongelmalle ole yhtä helppoa ratkaisua. Osalla opiskelijoista voi olla killan ulkopuolelta jo tiiviitä kaveriporukoita, minkä takia he eivät välttämättä koe tarvetta olla mukana killan toiminnasa. Osalla voi taas olla kynnyksenä löytää killasta sopivia kavereita, ja sen takia jättäytyvät pois.

Uskon, että fuksikapteenina yksi parhaimmista menetelmistä houkutella fukseja kiltatoimintaan mukaan on kapteenin wartit. Kahden välisessä keskustelussa pystyy kartoittamaan, minkä vuoksi fuksitapahtumista ja kiltatoiminnasta on alunperin jäänyt pois ja etsimään yhdessä siihen ratkaisuja. Kuten sanoit, kaikkia opiskelijoita ei kiltatoiminta ja opiskeluelämä kiinnosta, enkä fuksikapteenina aio pakottaa ketään olemaan mukana. Haluan kuitenkin aina painottaa sitä, kuinka ainutlaatuinen vaihe elämää opiskeluaika voi olla, ja kertoa omista kokemuksistani killan toiminnassa.

Fuksivuoden jälkeen opiskelijoita on tietenkin vaikeampi houkutella kiltajuttuihin mukaan mutta se ei silloin ole vielä liian myöhäistä. Silloinkin uskoisin parhaaksi tavaksi keskustella rehellisesti kiltayhteisöstä ja yksinkertaisesti suositella kokeilemaan killan toimintaan osallistumista. Tämän kautta minutkin on houkuteltu tupsusysksynä ottamaan suurempaa roolia killassa. Mikään fuksikanavalle lähetetty infoviesti ei ole vakuuttavampi kuin henkilökohtainen suositus.

Tänä vuonna on PhTMK:ssa reflektoitu orientaatioviikkoa hyvin positiivisesti, ja rakenteeseen tehdyt muutokset ovat katsottu onnistuneiksi. Uskoisin, että orientaatioviikon tapahtumille löytyy aina joka vuosi jotakin parannettavaa, mutta rakenteellisesti se on erittäin hyvä. Yksi esille tullut asia on kuitenkin, että orientaatioviikko on hyvin rankka varsinkin, jos ei asu Otaniemessä. Tätä voisi yrittää helpottaa esimerkiksi aloittamalla jatkoja aikaisemmin, mikä voisi myöskin nostaa jatkojen osallistumisastetta.

En sanoisi, että mikään perinne on aikaansa elänyt, vaan itse ennemminkin vaalisin nykyisiä perinteitä. Kaikki orientaatioviikon tapahtumat ovat hyvähenkisiä ja TiKin fuksitoiminnan identiteetti monilta osin perustuu perinteisiin tapahtumiin. En kuitenkaan pidä mahdottomana aloittaa uusia 1000-vuotisia perinteitä varsinkaan, jos keksitään joku hauska perinne :D.

SySen juonessa on vielä paljonkin kehittämisen varaa ja jonkinlainen supersankariryhmä voisi olla juonellisesti ihan mielenkiintoinen. Kuitenkin SySen juonta kehittäessä on tärkeintä, että juonen käännekohdat muodostavat kivoja ja mielenkiintoisia fuksitapahtumia.

Fuksitapahtumat ovat lähtökohtaisesti alkoholittomia mutta teekkarikulttuuri on kieltämättä melko alkoholipainotteista. Sitseiltä ja tapahtumien jatkoilta ei varsinaisesti voi kieltää alkoholin käyttöä mutta niistä voidaan kuitenkin pyrkiä tekemään viihtyisämpiä niille, jotka eivät käytä alkoholia. Tapahtumien jatkoilla voisi ehkä kokeilla pitää hiljaisempia tiloja, jossa voisi tehdä jotain rauhallisempaa kuten pelata lautapelejä. Tapahtumista pyritään tekemään mahdollisimman kivoja kaikille mutta kaikkien toivoita ei kuitenkaan voida aina toteuttaa.

Vain jos on pakko.

Viime aikoina olen löytänyt paljon killan ulkopuolisia harrastuksia, missä olen todella tykännyt olla mukana. Tiedostan kuitenkin, että fuksikapteenin rooli on hyvin rankka ja aikaa vievä, enkä välttämättä ehdi olemaan mukana kaikissa yhtä aikaa. Tämän vuoksi olen valmis vähentämään aktiivisuuttani muissa yhteisöissä, jotta pystyn kunniakkaasti suoriutumaan fuksikapteenin hallitustehtävästä. Opintojen puolesta minulla on erittäin hyvä tilanne, ja ne eivät tule olemaan este hallitusnakeille.

Olen lähtökohtaisesti valmis tekemään hallituksessa kainkenlaisia hommia. Olen mielelläni mukana esimerkiksi killan tiedottamisessa sekä kommunikaatiossa muiden sidosryhmien kanssa. Koen kuitenkin, että fuksikapteenina minulla olisi erityinen velvollisuus olla mukana häirintätilanteiden käsittelyssä erityisesti fuksitapahtumissa.

Suurin vahvuuteni hallituksessa olisi hyvä kommunikaatiotaito. Lisäksi olen ollut aktiivisesti mukana killan toiminnassa digitoimikunnan, phuksitoimikunnan ja herkkukurkkutoimikunnan osalta, jolloin osaan tarvittaessa tuoda esille näiden toiveita ja tarpeita hallituksen kokouksissa.

Killan vapaaehtoistehtävissä minua motivoi kaikista eniten yhteisöllisyyden tunne sekä muiden osoittama arvostus vapaaehtoistyötä kohtaan. On erittäin palkitsevaa kuulla, että on tehnyt killassa hyvää työtä. Lisäksi kiltahommia on kiva tehdä ja olen niiden kautta saanut paljon hyviä ystäviä :D.

Tänä vuonna hallituksen ja hallinnon välinen suhde on onnistunut erittäin hyvin enkä koe, että siinä on paljoa parantamisen tarvetta.

Killan hallitus tarvitsee paremman kahvikoneen.

Moikka,
Todella siistiä, että olet hakemassa fuksikapteeniksi! Tässä muutama oleellinen kysymys.

Jos olisi kolme asiaa, jotka voisit fukseillesi välittää, mitkä ne olisivat?

Fuksikapteeni on todella suuressa asemassa fuksivuoden onnistumisessa. Miten varmistat, että mahdollisimman moni fuksi on motivoitunut suorittamaan lakkitutkinnon?

Fuksikapteeni johtaa todella isoa ihmisjoukkoa. Mitä ominaisuuksia fuksikapteenilta vaaditaan? Onko sinulla kokemusta tämäntyyppisestä toiminnasta?

Millainen on hyvä fuksitapahtuma?

Mikä on mielestäsi on fuksikapteenin tärkein tehtävä?

Mistä haluaisit, että fuksikapteenivuotesi muistetaan?

Muutamia yleisiä hallituskysymyksiä.

Hallitus kokoustaa kesätauon ulkopuolella vähintään kerran viikossa. Tämän lisäksi rooliin itseensä kuluu aikaa. Kuinka arvioisit aikaresurssejasi hallitustoimintaan tulevan vuoden osalta?

Hallitusroolissa voi tulla yllättäviäkin työkuormia ja tehtäviä, jotka jonkun olisi hyvä hoitaa. (Harjoituksena esimerkiksi runsas kysymyspatteristo vaalifoorumille :D) Miten hallitset työkuormaa ja varmistat, ettei muu elämäsi tai jaksamisesi kärsi liikaa näiden tilanteiden keskellä?

Killalla on telttapaikka tapahtumassa, mitä tekemistä killan hallituksen tulisi järjestää rastille, jotta rasti olisi onnistunut?

Hallitukselle tavallisesti kasautuu paljon tehtäviä, joita kukaan muu ei ole valmis hoitamaan eli perinteisiä nakkihommia. Mikä on mielenkiintoisin tai erikoisin nakkihomma mihin olet joutunut?

Joudut olemaan 10 tuntia putkeen kiltiksellä. Mihin käytät aikasi?

Tsemppiä vaaleihin ja palaillaan haastatteluissa!

Hei Mikko, ja kiitos kiperistä kysymyksistä!

1. Opiskeluajasta kannattaa ottaa kaikki irti ja olla mukana mahdollisimman paljon kaikessa!

2. Mihinkään ei ole kuitenkaan pakko osallistua ja kannattaa myös pitää huolta omasta jaksamisestaan.

3. Opiskelijaelämää ei välttämättä pääse kokemaan vanhempana samalla tavalla, kuin mitä opiskelijana pääsee.

Jotta fuksit olisivat motivoituneita suorittamaan lakkintutkinnon, heidän täytyy viihtyä tapahtumissa ja aidosti kokea kuuluvansa teekkariyhteisöön. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty, mutta fuksikapteenina pyrin olemaan mahdollisimman kannustava ja lähestyttävä fuksitapahtumissa. ISOt ovat myös erittäin suuressa roolissa fuksien motivoituvuuden kannalta, joten kannustaisin myös heitä huolehtimaan, että kaikki pääsee mukaan ja ettei kukaan jäisi yksin. Haluan fuksivuoden aikana näyttää, että Otaniemessä todella vietetään maailman parasta opiskelijaelämää!

Isojen ihmisjoukkojen johtaminen ei ole helppoa ja siinä tulee helposti vastaan odottamattomia yllätyksiä. Sen vuoksi fuksikapteenilta vaaditaan muun muassa järjestelmällisyyttä ja hyvää suunnittelukykyä, jotta fuksitapahtumien logistiikka onnistuisi. Ihmisjoukkojen johtamiseen ei riitä pelkästään ohjeistus paikan päällä vaan se vaatii myös hyvää ennakkotiedotusta ja kirjallisia ohjeita. Tämän lisäksi fuksikapteenilta vaaditaan kannustavuutta ja päättäväisyyttä, jotta tarvittavat ohjeet menevät perille. Yllätysten sattuessa täytyy kyetä soveltamaan ja toimimaan tilanteen vaatimalla tavalla.

Hyvässä fuksitapahtumassa on viihdyttävää ohjelmaa ja sillä on jokin merkitys fuksikasvatuksen kannalta. Lisäksi fuksitapahtuma on hyvä, kun sillä on paljon osallistujia ja se innostaa fukseja osallistumaan aina seuraavaan fuksitapahtumaan. Hyvän fuksitapahtumaan kruunaa erinomaisen hauskat jatkot! Kaikista tärkeintä kuitenkin on, että fuksitapahtumassa kaikki viihtyvät ja tuntevat olonsa tervetulleeksi. Fuksikapteenina aion kiinnittää huomiota kaikkiin näihin asioihin.

Fuksikapteenilla on paljon tärkeitä tehtäviä, joista on vaikeaa erottaa yhtä tärkeintä. Fuksikapteeni vastaa fuksikasvatuksesta eli fuksien tekemisestä teekkareiksi, mihin sisältyy muun muassa lukuisten tapahtumien järjestäminen, fuksien integroiminen kiltaan sekä fukseille esikuvana toimiminen. Sanoisin kuitenkin, että yksi fuksikapteenin tärkeimmistä tehtävistä on tutustuttaa uudet opiskelijat yliopistoon ja teekkarielämään.

Minulla ei varsinaisesti ole tavoitteena jättää mitään isoa henkistä perintöä mutta vastaan kuitenkin “kunnioitettavasta työstä” :D.

Tulevana vuonna aion priorisoida fuksikapteenin tehtäviä sekä hallitustehtäviä ennen kaikkea muuta. Pidän huolen siitä, että minulla on riittävästi aikaa sekä hallitusvastuiden että oman hyvinvointini hoitamiselle. Tätä varten aion ottaa vähemmän vastuita muissa yhteisöissä ja hidastaa tahtia opintojen suhteen. Arvioni mukaan minulla riittää aikaa hallitustoimintaan erittäin hyvin.

Hallitsen työkuormaa lähtökohtaisesti hyvin, mutt jos käy sellainen tilanne, että minulle tulee liikaa työkuormaa, pyrin olemaan rehellinen ja kommunikoimaan sen selkeästi. Tällaisessa tilanteessa voi joutua priorisoimaan töiden ja hyvinvoinnin välillä, ja tällainen valinta pitää tehdä aina tapauskohtaisesti. Paras ratkaisu lienee kuitenkin ennaltaehkäisy, jotta ei joutuisi tekemään ikäviä valintoja.

Hallituksen rastilla voisi esimerkiksi pelata Teemu Teekkari -peliä ja kilpailla siitä, kuka saa parhaan tuloksen. Myös kiltatuotteiden myynti voisi tehdä rastista kivemman mutta se riippuu tietenkin tapahtumasta.

Päällimmäisenä minulle tulee mieleen viime vuoden M0-läsyjen printtaaminen ja taitteleminen, mitä olin tekemässä yhdessä Emilian kanssa. PhTMK:ssa olen päässyt roudaamaan ja ajamaan paljon pakua, mutta en välttämättä laskisi niitä nakkihommiksi :D.

Edistän koulutehtäviä, hoidan kiltahommia, koodaan killan nettisivuja, tilaan ruokaa ja pelaan smäshiä.

Onneksi olkoon vielä puheenjohtajuudesta ja onnea haastattelujen järkkäämiseen!

1 Like

Moikka Joonatan! Erittäin hienoa, että sua kiinnostaa kipparihommat - nä on tunnestusti killan parhaimpia hommia :sunglasses: Tässä kuitenkin muutama kysymys kipparivuoden suunnittelua avittamaan!

1. Fuksikapteenina toimit mitä todennäköisimmin parin kanssa. Miten lähtisit jakaamaan tehtäviä, ja pitämään huolen siitä, että kommunikointikatkoksia ei tule? Haluatko itse olla selkeästi vastuussa joistain vuoden osa-alueista, vai tekisitkö mieluummin kaiken parin kanssa yhdessä?

2. Fuksikapteenina johdat phuksitoimikuntaa. Miten toimikunnan kokoukset ovat tänä vuonna mielestäsi toimineet? Mitä hyvää, mitä kehitettävää? Miten varmistat, että toimikunnan kesken muodostuu hyvä yhteishenki? Onko toiminnassa kehitettävää kokousten ulkopuolella?

3. Mikä on suurin vahvuutesi, jota haluaisit päästä hyödyntämään kipparina tapahtumia järjestäessäsi? Entä sellainen taito, jota haluaisit erityisesti kehittää kipparikauden aikana?

4. Fuksikapteenina saatat joutua ratkaisemaan mitä kinkkisempiä tilanteita sekä phuksitoimikunnassa että fuksien kanssa, siispä muutama tilannekysymys:

• Phuksitoimikunta ei pääse yhteisymmärrykseen tapahtuman yksityiskohdista ja syttyy suurempi riita, jonka vaikutukset näkyvät vielä seuraavissakin kokouksissa. Miten toimisit keskustelun mediaattorina tai sovittelija?
    • Mistä löytäisit kotiavaimensa hävittäneelle fuksille yösijan?
    • Miten toimit, kun fuksi kertoo kaverinsa väärenteen useita fuksipisteitä?
    • Miten selvittäisit tilanteen, jossa tapahtuma on aikataulutettu seuraavalle päivälle, mutta valmistelut ovat vielä pahasti kesken eivätkä meinaa valmistua? Miten varmistat, etteivät fuksit huomaa tilannetta?
  5. Kipparihommat voivat välillä olla rankkoja, Miten aiot pitää huolta omasta jaksamisestasi?

6. Kerro viisi hauskaa virkkismahdollisuutta, mitä voisit järjestää phuksitoimikunnalle!

Tsemppiä vaalikauteen,
Noora
Kippari '24

Hei Noora, ja kiitos kipparivuoden suunnitteluun auttavista kysymyksistä!

Tehtävien jaossa tärkeintä on kommunikaatio ja aktiivinen keskustelu parin kanssa. Aluksi ryhtyisin pilkkomaan tehtäviä mahdollisuuksien mukaan pienempiin kokonaisuuksiin ja sitten käytäisiin yhdessä keskustelua siitä, mikä olisi reilu tapa jakaa tehtävät. Kommunikaatiokatkosten välttämisen kannalta pidän tärkeimpänä pitää säännöllisiä ja merkityksellisiä kokouksia. Silloin molemmat osapuolet ovat aidosti läsnä ja kommunikaatioon ei tule viivettä.

Toimikunnan kokoukset ovat tänä vuonna toimineet lähtökohtaisesti hyvin. Kokousten rakenne on aina selkeä eivätkä kokoukset kestä mahdottoman pitkään. Uskon kuitenkin, että niitä on edelleen mahdollista tehostaa esimerkiksi pyytämällä kokoukseen osallistuvia valmistelemaan joitain ideoita etukäteen.

Toimikunnan yhteishenki muodostuu ryhmäytymisen ja yhdessä tekemisen kautta. Siksi tavoittelenkin sitä, että tapahtumia järjestäessä kaikille löytyisi jokin merkityksellinen vastuualue tai tehtävä. Tällöin kaikille jäisi tapahtuman jälkeen tunne, että se luotiin ja toteutettiin kaikkien yhteistyöllä.

PhTMK:n toiminta on ollut hyvin tehokasta eikä siinä ole merkittävästi “kehitettävää” kokousten ulkopuolellakaan. Tapahtumien aikana kommunikaatio on liikkunut nopeasti ja kaikki on sujunut hyvin. Haluaisin kuitenkin panostaa toimikunnan jaksamiseen varaamalla riittävästi aikaa myös virkistävään toimintaan ja muuhun kuin töiden tekemiseen :D.

Suurin vahvuuteni fuksikapteenina on, että olen itsevarma esiintyjä. Pidän tätä myös tavallaan yhtenä heikkoutena, sillä välillä en valmistaudu riittävästi, mikä näkyy sitten esityksen lopputuloksessa. Kipparikauden aikana toivon, että opin entistä paremmin järjestämään isoja tapahtumia ja hallitsemaan stressaavia tilanteita.

Isompien riitojen ratkaisuun ei ole mitään yhtä keinoa, joten niihin pitää reagoida aina tapauskohtaisesti. Jos ei päästä yhteisymmärrykseen keskustelun kautta, ehdottaisin esimerkiksi äänestystä, jonka perustella tehtäisiin päätös.

Kysyisin aluksi tämän fuksin kavereilta mahdollista yösijaa tai ehdottaisin ovenavauspalvelua. Jos ei kuitenkaan mikään muu auta, kutsuisin hänet omaan kotiini.

Kiittäisin aluksi fuksia kaverinsa ilmiantamisesta. Tämän jälkeen puhuttelisin pisteitä väärentänyttä fuksia ja mitätöisin väärennetyt pisteet.

Kokoan PhTMK:n hätäkokouksen ja järjestän tapahtuman vähän yksinkertaisemmin tai pienemmällä vaivalla.

Pidän huolta omasta jaksamisestani varaamalla riittävästi aikaa vapaa-ajan toiminnalle kipparihommista palautumiselle. Tätä varten aion ottaa vähemmän vastuita muissa yhteisöissä ja hidastaa tahtia opintojen suhteen.

1. Megazone + päivällinen
  2. Onnistuneen tapahtuman jälkeinen fiilistelyhetki
  3. Serena
  4. Kaikkien aikojen PhTMK-sitsit
  5. Yllätysrastikiertely
1 Like