Hei kaikki!
Olen Joonatan, kolmannen vuoden tietotekniikan opiskelija, ja haen Tietokillan vuoden 2025 fuksikapteeniksi sekä hallituksen edustajaksi.
Tänä vuonna olen ollut mukana TiKin hallinnossa digivastaavan tehtävässä ja siinä roolissa olen muun muassa johtanut killan nettisivuprojektia. Digivastaavana olen organisoinut digitoimikunnan toimintaa, mihin on esimerkiksi sisältynyt kokousten ja koodaussessioiden järjestäminen. Digivastaavan roolissa on ollut hauskaa päästä kehittämään killan sivuja ja vaikuttamaan killan digitaaliseen ulkoasuun, mutta kaikista hauskinta on kuitenkin ollut päästä olemaan osa TiKin hallintoyhteisöä. Digivastaavana pääsin ensimmäistä kertaa kokemaan, millaista on toimia TiKin hallinnossa, ja kuluneen vuoden jälkeen olen todella oppinut rakastamaan kiltahommia.
Tänä syksynä olen myös päässyt toimimaan vastuuISOna ja sitä kautta järjestämään monia syksyn fuksitapahtumia. Tästäkin tehtävästä olen todella tykännyt, ja on ollut äärimmäisen palkitsevaa päästä vaikuttamaan uusien opiskelijoiden ensinäkemykseen yliopistoelämästä. On myös ollut superjännittävää olla järjestämässä yli sadan hengen tapahtumia, mutta olen kuitenkin huomannut tykkääväni siihen liittyvästä vastuuntunteesta. VastuuISOna ollut äärimmäisen palkitsevaa nähdä, että fuksit ovat nauttineet kaikista tapahtumista, joita on syksyllä PhTMK:n kanssa yhdessä järjestetty.
Näiden lisäksi olen tänä vuonna ollut myös hyvin aktiivinen herkkukurkkutoimikunnassa. Lukkaroinnista on viime aikoina tullut yksi suosikkiharrastuksistani, ja kuluneen vuoden aikana olenkin lukkaroinut jo 11 eri sitseillä. Lukkaroinnissa on ollut kivaa päästä ottamaan vastuuta sitsien aikataulusta ja sisällöstä, mutta lukkaroinnin hauskin osuus on kuitenkin ollut esiintyminen. Suurille ihmisjoukoille puhuminen ei ole minulle aina ollut helppoa, mutta nykyään teen sitä erittäin mielelläni ja se on minulle jopa koukuttavaa!
Fuksikapteenina pääsisin nauttimaan näiden kolmen roolin kaikista parhaimmista puolista. VastuuISOna olen päässyt seuraamaan Nooran ja Filipin alkanutta kipparivuotta, ja olisi todella siistiä saada tilaisuus päästä päättämään, millaiselta killan fuksitoiminta tulee ensi vuonna näyttämään. Noora ja Filip ovat tänä vuonna tehneet erinomaista työtä fuksitoimintaa uudistaessaan, mutta ensi vuonna haluaisin kuitenkin muutamaa asiaa lähteä kehittämään.
Omana fuksivuonna tykkäsin kaikista eniten System Sevenistä ja sen ympärille rakennetuista tapahtumista. SySe on mielestäni erinomainen konsepti ja se tekee TiKin fuksitoiminnasta aidosti ainutlaatuista. Siksi haluaisinkin ensi vuonna lähteä kehittämään SySeä vielä eteenpäin ja tuoda sitä enemmän esille fuksitapahtumissa. Tänä vuonna on kokeiltu sisällyttää SySeä pienemmässä roolissa useampaan eri tapahtumaan, esimerkiksi SySe-rastien muodossa. Haluaisin kuitenkin tutkia, pystyisikö tapahtumia lähteä rakentamaan suoraan System Sevenin konseptin ympärille.
Tänä vuonna on myös päästy tekemään yhteistyötä fuksitapahtumien järjestämisessä muiden kiltojen kanssa, mitä haluaisin ehdottomasti jatkaa ensi vuonna. Fuksitoiminnan kohdalla kiltojen välisen yhteistyön avulla voitaisiin vähentää tapahtumien järjestämiseen kuluvaa työtä sekä tutustuttamaan eri kiltojen fukseja toisiinsa. Viimeisimpänä esimerkkinä fuksitapahtumien kiltayhteistyöstä on TiKin ja AS:n ISOkämppäapprot, missä yhteistyö onnistui ilmeisesti erinomaisesti.
Fuksitapahtumat eivät kuitenkaan synny pelkästään fuksikapteenien työpanoksella vaan koko PhTMK:n yhteistyön avulla. Siksi haluaisinkin Fuksikapteenina varata myös riittävästi aikaa PhTMK:n yhteisön kehittämiseen ja virkistyksen järjestämiseen. Kiltatoiminnassa olen huomannut, että yhteisöllisyyden tunne on ollut kaikista motivoivinta sekä palkitsevinta. Tällä periaatteella haluaisin lähteä rakentamaan ensi vuoden PhTMK:ta ja kaikkia fuksitapahtumia.
Kun alun perin liityin kiltaan vuoden 2022 syksyllä, olin hyvin opiskelukeskeinen eikä minua näkynyt kovin paljoa killan tapahtumissa. Fuksivuoden keväällä aloin kuitenkin vähitellen ilmaantumaan tapahtumiin ja yhtäkkiä huomasin olevani mukana lähes kaikessa. Seuraavana syksynä ryhdyinkin jo ISOksi ja viihdyin killassa paremmin kuin koskaan aiemmin. Fuksikapteenina yksi tärkeimmistä tavoitteistani olisi pyrkiä aktivoimaan yhä useampia fukseja kiltatoimintaan ja teekkarielämään jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tavoitteeni on muistuttaa kaikkia fukseja, että opiskelijana on vapaampi kuin koskaan ja että siitä kannattaa todella nauttia.
Olen tänä syksynä jo pitkään miettinyt, että mitä oikein haluan tehdä elämälläni. Yhtäältä minua houkuttaisi edistää opintojani ja päästä nopeasti työelämään mutta toisaalta en tiedä, mitä tekisin enää sen jälkeen. Olen nyt kuitenkin vakuuttunut, että opiskelijaelämän riemuja ei pääse kokemaan vanhempana samalla tavalla, kuin mitä opiskelijana pääsee, ja siksi olen päättänyt muuttaa tavoitteitani. Juuri nyt olen motivoidumpi kuin koskaan aiemmin tekemään vapaaehtoishommia, ja olen valmis tekemään kaikkeni sen eteen, että ensi vuoden fukseilla olisi mahdollisimman hyvä fuksivuosi! Näistä syistä minulle olisi äärimmäisen suuri kunnia saada toimia Tietokillan vuoden 2025 fuksikapteenina.
Jos on jotakin kysyttävää, vastaan mielelläni kysymyksiin tässä viestiketjussa tai Telegramissa @joonatanaatos!
– Joonatan Korpela
Hello everyone!
I’m Joonatan, a third year computer science student, and I’m applying to be the 2025 Fuksi Captain and board member of Tietokilta.
This year I have been involved in the TiK administration as the Master of Digitalization and in this role I have, among other things, led the guild’s website project. As the Master of Digitalization, I have organised the activities of the Digitalization committee, including organising meetings and coding sessions. In the role of Master of Digitalization, it has been a lot of fun to develop the guild’s website and contribute to the digital look and feel of the guild, but the most fun has been to be part of the TiK administrative community. As the Master of Digitalization, I got to experience for the first time what it’s like to be part of TiK’s administration, and after the past year I’ve really come to love the guild’s voluntary work.
This autumn I have also been able to work as a responsible ISO and through that, organise many of the autumn fuksi events. I have really enjoyed this role as well, and it has been extremely rewarding to be able to contribute to new students’ first impressions of student life. It’s also been super exciting to be involved in organising events for over 100 people, but I’ve found that I like the sense of responsibility that comes with it. It has been extremely rewarding to see that the freshmen have enjoyed all the events that PhTMK has been organizing this autumn.
In addition to these, this year I have also been very active in the Songmaster Committee. Song leading has recently become one of my favourite hobbies, and in the past year I have already been a song leader at 11 different sitsis. It’s been fun to take responsibility for the schedule and content of sitsis, but the most fun part of being a song leader has been performing. Speaking in front of large crowds has not always been easy for me, but nowadays I really enjoy it and I find it even addictive!
As a Fuksi Captain, I would get to enjoy the best parts of all of these previous roles. As a responsible ISO, I’ve been able to follow Noora’s and Filip’s first year as captain, and it would be really cool to have the opportunity to decide what the guild’s fuksi activities will look like next year. Noora and Filip have done an excellent job this year in revamping the fuksi activities, but there are a few things I’d like to work on next year.
During my freshman year, I really liked System Seven and all of the events built around it. I think SySe is an excellent concept and makes the fuksi activities at TiK truly unique. That’s why next year I would like to develop SySe even further and promote it more at fuksi events. This year we have tried to include SySe in a smaller role in more events, for example in the form of SySe checkpoints. However, I would like to explore whether it would be possible to start building events directly around the System Seven concept.
This year we have also been able to cooperate with other guilds in organising fuksi events, which I would definitely like to continue next year. In the case of fuksi activities, cooperation between guilds would help to reduce the work involved in organising events and also to get the fuksis from different guilds to know each other. The most recent example of cooperation between guilds for a fuksi event is the ISOkämppäapprot between TiK and AS, where the cooperation was apparently a great success.
Fuksi events are, however, not the result of only the Fuksi Captains’ work, but also the result of the whole PhTMK’s cooperation. Therefore, as a Fuksi Captain, I would like to dedicate sufficient time to community development and recreational activities within the PhTMK. In guild activities, I have found that the sense of community has been the most motivating and rewarding of all. This is the principle I would like to use to build next year’s PhTMK and all fuksi events.
When I originally joined the guild in the autumn of 2022, I was very study-focused and not very active at guild events. However, in the spring of my freshman year, I gradually started showing up at events and suddenly found myself involved in almost everything. The following autumn I became an ISO and enjoyed my time in the guild more than ever before. As a Fuksi Captain, one of my main goals would be to try to get even more fuksis involved in guild activities and Teekkari life as early as possible. My goal is to remind all fuksis that as a student, you are freer than ever, and that it is something to really enjoy.
This autumn, I have been thinking a lot about what I want to do with my life. On the one hand, I would be tempted to further my studies and enter the working life quickly, but on the other hand, I don’t know what I would do after that. However, I am now convinced that once you get older, you can’t experience the joys of student life in the same way as you can as a student, and so I have decided to change my goals. Right now, I’m more motivated than ever to do volunteer work, and I’m ready to do everything I can to make sure next year’s fuksis have the best fuksi year possible! For these reasons, I would be extremely honoured to be the Fuksi Captain of Tietokilta for 2025.
If you have any questions, I’m happy to answer them in this thread or on Telegram @joonatanaatos!
– Joonatan Korpela