Moikka Petrus, kiitos kysymyksistä!
Kiltahommat ovat menneet minulla tähän asti opintojen ja töiden edelle, ja tulisin luonnollisesti jatkamaan samaan malliin. TiKH’23-vuonna minulle tuli muistaakseni kokouksista yksi tai kaksi poissaoloa, joihin minulla myös oli hyvä syy. Lisäksi hoidin nakkihommia varsin aktiivisesti.
Olen nyt tasapainotellut tänä vuonna useampaa hallintoroolia ja mielestäni suoriutunut siinä hyvin. Ensi vuonna pyrin välttämään muita hommia esim. toimikunnissa (omien vastuutoimikuntien lisäksi), jotta rahastonhoitajan hommat tulee suoritettua esimerkillisesti.
Lisäksi huolehdin luonnollisesti omasta jaksamisesta tekemällä myös asioita killan ulkopuolella. Aloitin tänä vuonna pitkästä aikaa geokätköilyn, ja olen huomannut luonnossa/kaupungilla liikkumisen olleen itselleni hyväksi. Aion myös jatkaa itseni palkitsemista sushilla
Luonnollisesti rahastonhoitajahakijana minua kiinnostaa erityisesti budjetointi ja taloushallinto, mutta olen toki käytettävissä yleisenä nakkikoneena, josta nautin 23-hallitusvuonna ja jota olen myös mahdollisuuksien mukaan pyrkinyt jatkamaan tänä vuonna. Yleisesti hallitustoiminnassa kiinnostaa olla perillä siitä mitä killassa tapahtuu ja myös vaikuttaa siihen! Nappaisin toki myös jonkin verran toimikuntia vastuulleni, koen osaavani olla avuksi tässä monen toimikunnan johtamisen jälkeen.
Minulla on vahva ymmärrys killan toiminnasta sen kaikilla osa-alueilla, ja toisin varmasti jonkin verran jatkuvuutta kun suuri osa hallituksesta vaikuttaisi olevan vaihtumassa tänä vuonna. Hoidan omat vastuualueeni ajoissa ja huolella sekä tarjoan myös tarvittaessa apua muille. Minulle on myös vuosien varrella kehittynyt vahvempia mielipiteitä killan toiminnasta, ja toisin näitä varmasti esille.
Muita tärkeitä osaamisen pääpointteja ovat mm. vankka kokemus tapahtumien järjestämisestä (sen osalta mitä hallitus niitä järjestää, ainakin nakkeilu ToimaRAIssa :D), viestintäosaamista Abivastaavan roolista, sekä hyvä talousosaaminen monien toimikuntien budjetoinnin jälkeen. Lisäksi koen olevani hyvä suurien projektien hallinnassa, tästä hyvä esimerkki tämän vuoden Muistinnollaus jonka saatoin tirehtööriparin Aaronin sekä Muistinnollaustoimikunnan kanssa kunnialla loppuun asti.
Kilta on ollut minulle erittäin tärkeä. Minulla oli lukiossa vaikeuksia ystävystyä, mutta Tietokillan erinomaisen fuksikasvatuksen ansiosta itselleni valtavana yllätyksenä sainkin suuren määrän hyviä ystäviä (ja laulu menee jotakuinkin näin…). Mielestäni on upeaa, että Tietokilta saa aikaan vastaavia kokemuksia todennäköisesti sadoille (uusille) opiskelijoille vuosittain, ja se motivoi minua suuresti työskentelemään killan eteen.
Vapaaehtoistehtävien tekeminen on myös vahvasti palkitsevaa, ja tapahtumassa viihtyneiden kiltalaisten ilmeet sekä vastaanotetut kehut ovat aina piristäneet päivääni. Rahastonhoitajana tämä kaikki ei välttämättä välittyisi yhtä suorasti, mutta usko siitä, että teen todella tärkeää työtä killalle motivoi minua varmasti.
En ole tähän mennessä kohdannut motivaatio-ongelmia omissa vapaaehtoistehtävissäni, sillä tehtävät ovat olleet erittäin palkitsevia ja olen huolehtinut jaksavuudestani edellä mainituin keinoin. Jatkaisin varmasti samaan malliin.
Itse en ole ollut täysin tyytyväinen tämän vuoden toimintaan, vaikka suurta parannusta onkin ollut - esimerkiksi TG:ssä mainitut normaalista poikkeavat asiat esityslistapostausten yhteydessä ovat olleet erinomainen lisä ja helpottaneet päätöstäni osallistua hallituksen kokoukseen tai olla osallistumatta. Todella usein esityslistalla on ollut jotain todella mielenkiintoista jonka olisin muuten voinut missata, ja kokouksissa onkin tultu vierailtua todella aktiivisesti sen ansiosta
Esityslistat on kuitenkin usein postattu melko myöhään, välillä alle vuorokausi ennen kokousta, ja sinne on voinut ilmestyä normaalista poikkeavia asioita ilman TG-erityismainintaa tai aiempaa keskustelua hallinnon yhteisessä chatissa. Esimerkiksi kokouksen 31/2024 eslitiivisteessä ei mainittu kiltakyselyn käsittelyä tai ohjesääntömuutoksia - galtsuohjesäännön ja kiltahuoneohjesäännön poistamisesta ei mielestäni ollut yhtään puhetta hallintochatissa, ja vaikka kysymällä sainkin näihin selvennyksen, olisi asioista mukava keskustella julkisesti koko hallinnon kanssa.
Kuuntelisin tässä mielelläni tulevan vuoden hallintoa ja selvittäisin kiinnostaako killan hallinnollinen puoli heitä enemmän vai haluavatko he keskittyä tapahtumanjärjestelypuoleen ym. oman roolin tehtäviin! En ole kuullut vastaavia valituksia muilta hallinnon jäseniltä, joten voi myös olla että olen ainoa jolle on tästä koitunut harmia
Itse toivoisin lahjoja joista on killalle oikeasti hyötyä. Nestemäisiä lahjoja tulee niin paljon että niitä ei nykymenolla tule kulutettua loppuun. Esimerkiksi TEK lahjoitti tänä vuonna kiltikselle kahvia, ja kahvi todella meni hyvään käyttöön - siis jäsenistön iloksi. Nestemäisiäkin lahjoja on kiva saada, ja toivoisin tässä erityisesti laajempaa valikoimaa eri nesteitä. Esimerkiksi eräs Suomessa valmistettu mutta vain Ruotsissa myytävä kullanvärinen neste houkuttelee suuresti.
Itse toki jatkaisin perinteisesti mahdollisimman epäkäytännölisten ja vaikeasti hävitettävissä olevien lahjojen antamista muille killoille, joten ei välttämättä ole kovin realistista olettaa hyödyllisiä lahjoja muilta
Jos joku lahjoittaa killalle pöytäfutiksen tms. tilaa vievän esineen niin lupaan ottaa rahiksen pesäpallomailan käyttöön.
Lisäksi ajattelin nostaa samalla esille yhden Lassen esittämistä kysymyksistä hakijakollegalleni Veetille:
Killan sääntöjen mukaan killan vuosikokous on pidettävä tammi- tai helmikuun aikana, ja käytännössä tälle on vakiintunut ajaksi helmikuun puoliväli, jotta hallinto ehtii valmistelemaan budjetit ym. esitettävät asiat mutta kokous ei kuitenkaan mene liian lähelle vuosijuhlaviikkoa.
Säännöt määrittelevät, että killan vuosikokouksessa on käsiteltävä mm. edellisen vuoden toimintakertomus ja tilinpäätös sekä sen hyväksyminen. Sääntöjen mukaan tilinpäätös tulee toimittaa tarvittavine asiakirjoineen toiminnantarkastajille viimeistään 21 vuorokautta ennen vuosikokousta, joten käytännössä tilinpäätöksen tulisi olla valmis vuoden 2026 tammikuun puolivälissä, ja lupaan tämän myös toteuttaa mikäli minut valitaan tähän rooliin.
Tällä hetkellä kuitenkin Tietokillan vuoden 2022 ja 2023 hallituksilla ei ole vastuuvapautta ja tilinpäätöksiä ei ole hyväksytty. Tilinpäätökset olisi hyvä hyväksyä aikajärjestyksessä, joten toivon vahvasti, että tarvittavat dokumentit edellisiltä hallituksilta valmistuvat esimerkiksi ensi vuoden vuosikokousta varten, jotta vanhat hallitukset vihdoin saisivat vastuuvapauden.
-Emilia