Daniel Kaluski killan toiseksi varatoiminnantarkastajaksi / for second deputy Operations Inspector 2025

Arvon kiltalaiset, ystävät, muut sekä Kela

Nimeni on Daniel Kaluski. Olen Ännännen vuoden Tietotekniikan opiskelija, pääaineena Security and Cloud computing (nykyään korvattu ohjelmalla Secure systems), ja haen Tietokkillan toiseksi varatoiminnantarkastajksi vuodelle 2025. Ja nimenomaan TOISEKSI varatoiminnantarkastajaksi. Mitä tämä meinaa? Käytännössä jos jompikumpi toiminnantarkastajista on estynyt, ensimmäinen toiminnantarkastaja ottaa tämän homman vastaan. Esimerkiksi tällä hetkellä Lasse K on hakenut myös toiminnantarkastajaksi. Eli hypoteettisessa tilanteessa Lasse ottaisi koppia ensin ja vasta mikäli toinen toiminnantarkastajista tai Lasse olisi estynyt, minä ottaisi koppia.

Olen ollut killan vapaaehtoishommissa jo fuksivuodestani asti kun keväällä 2020 olin ISOna kevään vaihto-opiskelijoille. Valitettavasti korona iski ja ISOilu oli jäänyt melko lyhyeen. Silti minulla oli erittäin hauskaa että päätin jatkaa ISOilua senkin jälkeen. Olin 2020 ja 2021 suomi-ISOna. 2022 syksynä jatkoin ISOilua KV-puolella ja keväällä 2023 lähdin myös ISOilemaan ja minulla olikin 2 fuksiryhmää, josta pitää huolta.

Vuonna 2022 otin ensimmäisen isomman vastuuroolin killassa Suurmarttana. Tällainen vastuu oli aluksi hieman stressaavaa kun minulla ei ollut juuri hajua, mitä tehdä. Silti, niistä päästiin yli. Järkkäsin muun muuassa Pierogi-illan, kalakeitto-illan, Burger-hackathonin sekä perinteisen Alpakkaexcun.

2022 syksyllä päätin hakea Kansainvälisyysvastaavan rooliin ja puolentoista vuoden aikana pääsinkin tutustumaan vielä enemmän fuksitoimintaan järjestämällä meidän kainsainvälisille- ja maisteriopiskelijoille tapahtumia ja lopulta auttamaan 2023 fukseja hankkimaan Wapuksi teekkarilakin, kun Fuksimajuri oli suonut meille Wapun. KV-kapteeni oli tähän asti ehdottomasti vaativin rooli mikä minulla on ollut. Jos luit tähän asti, kommentoi hymiö alle. Sen sijaan että minulla olisi yksi fuksiryhmä, olinkin vastuussa kaikista KV-ja maisterifuksiryhmistä jotka saapuivat opiskelemaan tietotekniikkaa ja liittyivät Tietokiltaan. Silti otin roolin rohkeasti vastaan sillä halusin hoitaa hommani hyvin. Vaikka kaaosta oli silloin tällöin, kaikesta päästiin yli ja voin sanoa että tämä oli yksi parhaita 1.5 vuotta mun elämässä. Täytyy kyllä suositella vapaaehtoishommia kaikille kiinnostuneille. Kansainvälisyysvastaavan roolin jälkeen olen toiminut killan Kansainsyysmestarina, jonka rooli jatkuu tämän vuoden loppuun asti.

Nämä kaikki roolit ovat kuitenkin olleet vain pieni osa minun 5-vuotis suunnitelmaa. Tämä kaikki oli vain lämmittelyä killan vaativimpaan, kunnianhimoisimpaan ja tärkeimpään rooliin: Toinen varatoiminnantarkastaja. Tietokilta on minulle erittäin rakas yhteisö ja siksi haluan varmistaa, että sen toiminta jatkuu smoothisti ja siksi haenkin tähän rooliin. Tehtävä ei tule olemaan missään nimessä helppo. Paljon hikeä ja verta tulee vuodatettua, mutta minä olen valmis ottamaan tämän haasteen vastaan!

Kysythän kysymyksesi täällä.

Terveisin,
Daniel Kaluski

Dear guild members, friends, others and Kela

My name is Daniel Kaluski. I am an Nth year student of Computer Science a major in Security and Cloud computing (nowadays replaced with a program called “Secure systems”) and I am applying for the position of the second deputy Operations Inspector of the year 2025. And specifically, the SECOND deputy Operations Inspector. What does it mean exactly. In case on the the inspectors is prevented for some reason from continuing their job, the other first deputy Operations inspector will substitute. As an example, right now Lasse K has applied to be a deputy Operations inspector. In case an inspector is prevented from doing the job, Lasse would first be the substitute and in case Lasse OR the second inspector is prevented from doing their job, that is where I step in.

I have been volunteering in the guild since my fuksi year when in spring of 2020 I was an ISO for the spring exchange students. Unfortunately, Corona hit and ISOing ended short. Still, the time I was ISOing was incredibely fun. So much so that I continued ISOing in the fall of 2020 and 2021 for the Finnish bachelor students. In 2022 I continued ISOing for the international and master’s students and in spring of 2023 I ISOed for the spring exchange students. So I had 2 fuksigroups I was ISOing at the same time.

In 2022 I took on my first bigger responsible role as the Great Grandma. This kind of responsibility was stressful at the beginning as I had no idea how to do all this, but despite this everything went well. I organized a Pierogi-night, Fish-soup night, Burger-hackathon and our traditional Alpaca excursion.

In the fall of 2022 I decided to apply for the position of the International captain and after being chosen, I got to spend the next 1.5 years knowing the ins and outs of organizing fuksi events for our international and master’s students and finally help them receive their Tekkaricap on Wappu as the Fuksimajor had blessed as with Wappu. Being the international captain has definitely been the most demanding position I’ve had until this point. If you are still reading, comment a smiley face. Instead of having one or two fuksigroups, I had all our international and master’s fuksi to take care of who came to study computer science and had joined the guild. Still, I embraced my role as I wanted to do my job as well as possible. Even though we had Khaotic moments, we got over them and I can confidently say it was one of the best 1.5 years of my life. I really cannot recommend volunteering enough. Anyone who is interested should try it. After my role as the International captain, I continued as the Kansainsyysmestari of Tietokilta which will end at the end of this year.

All these positions, however, were only a small part of my 5-year plan. All this was just a warmup for the guild most demanding, most ambitious and important role: Second deputy Operations Inspector. Tietokilta is a very dear community for me and as such I want to help make things go smoothly and that is why I am applying for this position. It won’t be easy. A lot of sweat and blood will be shed, but I am ready to take on this challenge!

Please ask your questions below.

Yours truly,
Daniel Kaluski

6 Likes

Moi Daniel! Hienoa että tämä tärkeä tehtävä kiinnostaa. Muutama olennainen kysymys vielä juuri ennen vaaleja:

1. Jos Chefin rinnalle ei löydy toista hakijaa (pää)toiminnantarkastajaksi, varatoiminnantarkastajille tulee luonnollisesti tekemistä. Aiotko suostua tähän rooliin?

2. Hallitus '25 on Otacruise-kokouksessaan läsnä olevalla kokoonpanolla yksimielisesti päättänyt hankkia killalle kolme eurolavaa Coop Lageria hintaan 2376€/lava. Mitä seikkoja otat huomioon toiminnantarkastuksen kannalta?

3. Pystytkö tai haluatko omalta taholtasi pyrkiä edistämään vuosien 2022, 2023 ja 2024 hallitusten vastuuvapautta jotenkin?

4. Kuuluuko toiminnantarkastukseen olennaisena osana esimerkiksi killan pöytäjuhlien laaduntarkkailu kentälle jalkautuen?

–Petrus, vastuu(vapaude)ton VPJ’23