Hei Petrus, kiitos hyvistä kysymyksistä!
Tietokillalla on monia tiedotus- ja somekanavia (nopeasti tulee mieleen: Telegram, Instagram, TikTok, LinkedIn , nettisivut, eri rekrykanavat ). Mitkä näistä (tai muista) ovat tuttuja? Mitkä ovat mielestäsi toimivia tai relevantteja killalle? Mitä pitäisi kehittää, jättää pois, tai lisätä?
Lähtökohtaisesti kaikki mainitsemasi killan tiedotus- ja somekanavat ovat itselleni ainakin joissain määrin tuttuja. Tosin esimerkiksi Tietokillan Facebookissa en ollut aikaisemmin vieraillut. Mielestäni hyvin ovat toimineet etenkin Telegramin tiedotuskanavat, Instagram ja eri rekrykanavat. Koen edellä mainittujen, sekä Tietokillan nettisivujen, olevan erityisen relevantteja killalle ja tämän jäsenille. Pyrkisin panostamaan etenkin näihin, mutta toisaalta myös esimerkiksi TikTok on kasvanut paljon suosiossaan viime vuosien aikana. Jos tulevilla toimikunnan jäsenillä on intoa, tänne voisi tehdä enemmänkin postauksia.
En usko, että mitään tiedotus- tai somekanavaa tarvitsisi varsinaisesti poistaa, mutta tietenkään jokaista ei voi ylläpitää yhtä aktiivisesti. Esimerkiksi juurikin Facebookia tarkasteltuani en usko, että tähän kannattaisi kohdistaa suurta määrää resursseja. Aiemmat Facebook-postaukset eivät ole saaneet suurta määrää aktiivisuutta ja alusta on muutenkin menettänyt suosiotaan etenkin nuorten keskuudessa.
Miten hallituksen tiedotus koko killalle on toiminut tänä vuonna? (Ennen kaikkea muu kuin tapahtumatiedotus, eli esim. kokoukset yhteenvetoineen ja aktiivisuusmahdollisuudet.) Onko sinulla ideoita, miten kehittäisit sitä eteenpäin?
Mielestäni hallituksen tiedotus killalle on ollut toimivaa tänä vuonna. Koen, että Telegramissa ja viikkotiedotteissa tulee ilmi keskeinen tieto esimerkiksi kokouksista ja aktiivisuusmahdollisuuksista. Uskon, että nykyinen malli informoi aiheista kiinnostuneita, mutta ei ole kuitenkaan liian päällekäyvä henkilöille, joilla taas ei ole juurikaan mielenkiintoa hallituksen asioita kohtaan. Kuuntelisin toki mielelläni palautetta aiheeseen liittyen, jos tulen valituksi Viestintävastaavan rooliin.
Miten haluaisit kehittää killan brändiä eteenpäin, ja ketkä ovat sen keskeisimmät kohderyhmät?
Koen, että killan brändin kohderyhmät vaihtelevat riippuen somekanavasta. Esimerkiksi rekrykanavien kohderyhminä ovat nykyiset sekä valmistuneet opiskelijat, kun taas Instagramia saattavat tarkastella myös tietotekniikan alasta kiinnostuneet lukiolaiset. Yleisesti ottaen sanoisin kuitenkin, että keskeisimpiä kohderyhmiä brändille ovat juurikin alasta kiinnostuneet ihmiset, opiskelijat sekä (mahdolliset) partner-yritykset.
Etenkin ajatellen alasta kiinnostuneiden opiskelijoiden kohderyhmää, haluaisin tarjota resursseja liittyen esimerkiksi koulutukseen hakemiseen. Lisäksi mielestäni brändin kannalta olisi tärkeää, että sosiaalisessa mediassa tehtäisiin postauksia killan eri tapahtumista, ja näissä olisi myös mukana alan opiskelijoita. Koen, että esimerkiksi killan Instagram-sivuilla tämä on toteutettu hyvin.
Miten näet englannin kielen aseman killan tiedotuksessa? Koetko, että sitä kehittämällä voisi esimerkiksi aktivoida KV-opiskelijoita paremmin killassa?
Mielestäni on tärkeää, että tiedotteet ja muu tärkeä informaatio on saatavilla myös englannin kielellä, sillä killalla on paljon KV-opiskelijoita. Viikkotiedotteen voi tilata myös englanninkielisenä, mikä on mielestäni hyvä juttu. Toisaalta esimerkiksi Tietokillan nettisivuilla on huomattavasti paljon vähemmän tietoa englanniksi, mikä voisi olla eräs kehityskohde, jonka avulla KV-opiskelijoita saisi aktivoitua. Viestintävastaavana ottaisin mielelläni vastaan KV-tiedotukseen liittyviä parannusehdotuksia kansainvälisiltä opiskelijoilta ja muilta aiheeseen perehtyneiltä 
Hi Petrus, thank you for the great questions!
Tietokilta has many information & social media channels (quick braindump: Telegram, Instagram, TikTok, LinkedIn , website, various recruitment channels ). Which do you think are working well or relevant for the guild? What should be improved, dropped, or added?
I’m at least somewhat familiar with all the information and social media channels that were mentioned. Although, I had not visited, for example, the Computer Science guild’s Facebook account before. In my opinion, the Telegram information channels, Instagram, and various recruitment channels have worked particularly well. The aforementioned, as well as the guild’s website, are especially relevant for the guild and its members from my point of view. I would try to allocate resources to them in particular, but on the other hand, for example TikTok has grown a lot in popularity over the past few years. If the future committee members are enthusiastic enough, more posts could be made on the platform.
I don’t think that any information or social media channel would need to be completely dropped, but not all of them can be updated or maintained as frequently. For example, after taking a look at the guild’s Facebook account, I came to the conclusion that it may not make sense to allocate a lot of resources for this platform. The previous Facebook posts have not received much engagement, and the platform has been losing popularity, especially among young people.
How well has the board’s communication towards the guild worked this year? (Especially non-event things, like meetings and their summaries, and activity opportunities.) Do you have ideas on how to develop this further?
I think that the board’s communication towards the guild has worked well this year. In my opinion, the Telegram channels and weekly bulletins contain the relevant information about, for example, meetings and activity opportunities. I believe that the current implementation informs those interested in the topics, but is not too overbearing towards people who, on the other hand, have little interest in such matters. However, I would be open to receiving feedback on the topic if chosen for the role of the Head of Communications.
How would you like to develop the guild’s brand, and what are the main audiences for it?
In my opinion, the main audiences for the guild’s brand vary depending on the social media channel in question. For example, the target groups of the recruitment channels are current students and graduates, while the guild’s Instagram account may also be viewed by high schoolers interested in computer science studies. Generally, I would say that the most important target audiences for the brand are the people interested in computer science, students, and (potential) partner companies.
Especially considering the target group of students interested in computer science, I would like to offer resources related to, for example, the CS application process. Additionally, I think it would be important in terms of the brand to post about various guild events, as well as to include computer science students in the posts. For example, the guild’s Instagram account considers these aspects quite well.
How do you see the role of English in the guild’s communications? Do you think developing it might, for example, encourage international students to be more active in the guild?
I think it is essential for announcements and other important information to be available in English as well since the guild has a lot of international students. The weekly bulletin can also be received in English, which I think is a good thing. However, the English version of the guild’s website has much less information in it, which could be an area of improvement that might encourage participation in guild activities among international students. As the Head of Communications, I would be happy to receive suggestions for improving the guild’s English information flow from international students and others interested in the topic 