Lasse Kukkula Ulkosuhdevastaavaksi/Lasse Kukkula for Head of External Affairs 2024

Moikka!

Olen Lasse Kukkula vuosimallin ’21/’22 fuksi ja olen hakemassa Ulkosuhdevastaavaksi 2024. Minulla ei valitettavasti ole vielä killan vastuutehtävistä kokemusta pl. muutamat pikku nakit, johtuen suurilta osin varusmiespalveluksen sijoittumisen vuodelle 2022, mutta mikäpä parempi aika aloitta kuin nyt…

Tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa sekä uskon erinäisten vierailujen (puolin kuin toisin), matkojen, yms. järjestäminen tulevan olemaan minulle mieluisaa, vaikka toistaiseksi kokemusta löytyy lähinnä ”vain” perheen ja kaveri porukan sisältä. Olen kerta toisensa jälkeen huomannut, että mitä kovempi mankeli sen mukavampi sitä on selvittää, liittyy se sitten peruttuun junaan, eristyksissä oleville henkilöille oikeiden ruokien jakeluun armeijassa taikka illanistujaisten järjestelyyn.

Erityisiä painopisteitä (+2 kunnianhimoista ideaa) olisi minun mielestäni:

• Ensinnäkin itsestäänselvyydet pois alta Titeeneille lähdetään.
  • Yhteistyön kehittäminen TKO-älyn kanssa, kun kuitenkin lähinnä samoja asioita opiskellaan.
  • Muiden suomalaisten tietoteekkari ja miksei muidenkin (teekkari-/ei teekkari-) kiltojen kanssa voisi kehitellä jotakin lisää.
  • (Kiltojen välistä ja/tai monitieteellistä vapaa-ajanviettoa voisi järjestää jo fuksi vuonna, etenkin TKO-älyn(Integralis*) kanssa.)
  • (Viimeisenä KV-opiskelijoille, että vaihtareille voisi keksiä yhteisiä hommia Aallon ulkopuolelle esim. HY:n tai Tampereen tai Turun kanssa.)

Muita bonareita:

• Kielitaitoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi: suomi ja englanti natiivina sitten ruotsi ja saksa hyvänä.
  • Tunnen porukka useassa eri eurooppalaisessa korkeakoulussa tekniikan alalla (mm. ETH Zürich, KTH, HY) sen lisäksi on muutamia enemmän tai vähemmän tuttuja Tampereella sekä Oulussa tietotekniikassa.
  • Toteemimaa on Sveitsi

*Integralis: HY:n DG mutta pelkkää tietojenkäsittelytiedettä.

Jos johonkin mahdolliseen kysymykseen ei tullut vastausta taikka jotakin asia jäi epäselväksi voi laitta kysymyksiä tuonne alle, tai tg:ssä @lassekukkula

Hello!

I am Lasse Kukkula a fuksi ’21/’22 and I am applying for the position of Head of External Affairs 2024. I unfortunately do not have experience from duties within the guild excluding a few smaller things, mostly due to the military conscription taking place throughout the year 2022, however what would be a better time to start than now…

I get along with different kinds of people and believe organizing of various visits (here or there), excursions, etc. will be pleasant and rewarding for me, although so far, my travel organising experiences lie “only” within family or friend group. Time after time I have noticed that the larger the ‘mankeli’ the more fun it is to sort out, whether it relates to a cancelled train ride, taking the correct foods to the correct quarantined people in the army, or organising a get-together.

Specific priorities (+2 ambitious ideas) would in my opinion be:

• We’ll be going to Titeenit.
  • Developing the collaboration with TKO-äly, while we basically study the same stuff.
  • Developing new things with other CS-teekkari and why not other (teekkari/nonteekkari) guilds.
  • (The introduction of interguild and interdisciplinary free time hang already within the fuksi year, specifically with TKO-äly(Integralis*).)
    -(Lastly one could come up with stuff to do outside of Aalto with e.g. Helsinki/Turku/Tampere Unis)

Other bonus facts:

• Languages known: Finnish and English on native level and Swedish and German on a good level.
  • I know people in different European technical universities (ETH Zürich, KTH, Helsinki Uni) and then a few more or less familiar people studying computer science at least in Tampere and Oulu.
  • My totem country is Switzerland.

*Integralis: University of Helsinki’s DG but computer science.

A mankeli is a situation or a mess difficult but not impossible to solve.

If any possible question was left unanswered, or something was left unclear you can leave questions below or in tg @lassekukkula.

Hei Lasse, mahtavaa että hallitushommat kiinnostaa!

Tässä muutama kysymys:

• Mahdollisena Wappuna, olette heränneet hallituksen kanssa kolmelta aamuyöllä ja kantaneet killan teltan Ullanlinnanmäelle sillistä varten. Muu hallitus on jo menossa nukkumaan, mutta huomaat, että olette unohtaneet grillin kaasupullon varastolle. Mitä tulee ensimmäisenä mieleesi? Miten reagoit?
  • Mikä motivoi sinua eniten toimimaan killan vapaaehtoistehtävässä? Miten edistaisit ja varmistaisit, että oma motivaatio riittää koko vuodeksi?
  • Hallitus kokoustaa kesätauon ulkopuolella vähintään kerran viikossa. Kuinka arvioisit aikaresurssejasi hallitustoimintaan tulevan vuoden osalta?

Speedround:

• Mikä on paras ideasi killan rastille esimerkiksi Aalto Partyssa?
  • Hallitukselle tavallisesti kasautuu paljon tehtäviä, joita kukaan muu ei ole valmis hoitamaan eli perinteisiä nakkihommia. Mikä on mielenkiintoisin tai erikoisin nakkihomma mihin olet joutunut?
  • Mikä on paras huone T-talolla?

Moikka Lasse!

Loistavaa, että ulkosuhdevastaavan hommat kiinnostaa! Muutama kysmäri tehtäviin liittyen olisi:

• Tänä vuonna vierailut muiden tietoteekkarien luo ovat jääneet melko vähäisiksi aikataulu- ja muiden ongelmien vuoksi. Mikä olisi ensimmäinen teekkaripaikkakunta, johon veisit killan? Ouluun mennään heti alkuvuodesta Titeeneille, joten sen voinee jättää pois laskuista.
  • Ulkomailla meillä on kontakteja lähinnä KTH-D:iin (joiden vujuilla olen itse pariin otteeseen käynyt, hyvää porukkaa). Mihin muualle olisit kiinnostunut solmimaan suhteita? Lähialueilta löytyy tietysti esimerkiksi Tallinna ja Riika, manner-Euroopasta vaikka mitä!
  • Mikä olisi mielestäsi paras kesäexcun kohde ensi vuodelle? Suurin kriteeri on edulliset lennot ja hintataso, eli Sveitsiin ei kiltaa välttämättä kannata lähteä viemään vaikka kiva maa onkin :D

Hei Mikael, ja kiitos hyvistä kysymyksistä!

Ensinnä tulisi mieleen mahdollisesti muutama painokelvoton sana, ja sitten alkaisin miettimään mahollista ratkaisua ongelmaan.

1. Mikäli pakun kuljetus kelpoinen henkilö sekä paku tavoitettaisiin heti, lähdettäisiin hänen kanssaan hakemaan kaasupulloa Otaniemestä pikimmiten.
  2. Mikäli pakua ja sen kuljettamiseen kykenevää henkilöä ei olisi tavoitettavissa, alkaisin miettimään muita vaihtoehtoja hankkia kaasupullo mm.
    a) joku joka on Otaniemessä ja pääsee käsiksi varastoon voisi kaasupullon tuoda ensimmäisillä julkisilla Ullikselle.
    b) selvitys taksinhinnasta kaasupullon hakemiseksi otaniemestä (aamuyöllä voi olla kallista) tai uuden kaasupullon hinta huoltoasemalta riippuen hinnoista ja etäisyyksistä.

Minua eniten motivoi halu oppia uutta, saada oma ääni kuuluviin, mutta ennenkaikkea päästä tekemään ja kehittämään killan toimintaa hyvän porukan kanssa. Ei ole vielä kertaakaan kaduttanut kun olen johonkin kiltaan enempi tai vähempi liittyvään hommaan mukaan, joten olettaisin asian pysyvän tällä tolalla tästä eteenpäin mentäessä.
Mitä tulee oman motivaation edistämiseen ja varmistamiseen, niin olen aina ottanut erinäiset haasteet vastaan positiivisin mielin ja todennut että se itsestään motivoi jo hyvin pitkälle. Tämän lisäksi mieluisat vapaa-ajan vietteet sekä riittävä lepo joilla saa energiaa kerättyä kaikkeen muuhun mieluisaan ja vähemmän mieluisaan.

Tällä hetkellä aikani on reilusti riittänyt sekä opinnoille että vapaa-ajalle ja vuoden vaihteen. jälkeen kurssitaakkakin kevenee hieman tältä vuodelta, joten aikaa riittänee vallan mainiosti. Tämän lisäksi muistilla ja sen vahvistukseksi kalenterilla saa luovien välteltyä tuplabuukkaukset unohdukset.

Jo aiemmin esitetyt lätyt on loistava idea, ja siihen kylkeen vois laittaa esim. eri ohjelmointi kielien ja niitten wikipedia määritelmien yhdistäminen (esim scala: strong statically typed high-level general-purpose programming language).

Aivan paras nakki homma mihin olen joutunut tulee kilta hommien ulko puolelta kun minut nakitettiin, aluksi tietämättäni, tanskalaisen lehden haastateltavaksi aiheesta Suomen ja Venäjän välinen raja. Mutta kilta hommien puolelta pakun ajaminen tän vuojen muistinnollauksen sillikselle kun oli satanut pikkasen lunta yöllä niin pääsi aamulla nauttimaan kunnon liukkaista teistä.

Kiltis ehdottomasti, ei ole tullut ihan kauhiasti muita huoneita siittä talosta käytettyä

1 Like

Moikka Chef, ja kiitos kysymyksistä!

Tämä on hieman vaikia kysymys kun kaikissa on puolensa, mutta kerta Titeeneille mennään ommaan kärki valintaan pohojosseen niin ehkä valitsisin Turun kun vaikuttaisi olevan eteläisin teekkari kaupunki ja sieltä saisi sekä Turun Yliopiston että Åbo Akademin, eli kaksi lintua yhdellä iskulla.

Tallinna olisi oikein hyvä aloitus paikka suhteiden solmimisen aloittamiselle kun he on tuossa lyhyen lauttamatkan päässä täältä. Sitten muita mielenkiintoisia maita voisi olla mm. Puola, Saksa, Tanska ja Norja. Tämä lista ei ole missään määrin poissulkeva ja tähän kysymykseen voisi listata vaikka kuinka monta maata ja vielä enemmän yliopistoja, mutta tuossa nuo itelle mielenkiintoisimmat.

Kyllä, runsaalla henk.kohtasella kokemuksella ei voi kuin yhtyä Sveitsin saavuttamattomuuteen opiskelija budjetilla, mutta siinä rajan pohjoispuolella olisi kyllä varteenotettava matkakohde, josta löytyy pika googlauksella halpoja ja hyviä majoittautumisia, valtava määrä teknillisiä yliopistoja, laaja juoma kulttuuri, sekä sielta saa myös valikoimia makkaraa ja kaalia.