Kasper Kivimäki puheenjohtajaksi / the chair of the board

Hyvää vaalipäivää. Olen Kasper Kivimäki ja haen Tietokillan hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2023.

Kuka sä olet?
Olen N vuosimallia '17, entinen rahis ja ulkosuhdevastaava joka nautti eilen vuoden vikasta excusta.

Siis häh, miksi haet myös toiminnantarkastajaksi?
Haen toiminnantarkastajaksi koska homma oikeasti kiinnostaa, haluan olla joskus toiminnantarkastaja ja Oskari on hyvä tyyppi jonka kanssa mieluusti hoitaisin sen homman. Myös pizza on jees. Tämä ei ole jäynä.

Miksi haet puheenjohtajaksi?
Pitkää pohdintaa, kaksi ihmistä pyysi minua hakemaan ja todella monimutkaista dynamiikkaa. Haen ensisijaisesti puheenjohtajaksi, joten preferoin että valinta toiminnantarkastajista tehdään jälkikäteen.

Minä olen vastaanottanut listan kysymyksiä telegramissa. Kysymykset laitan tähän alle vastauksineen.

Puheenjohtajuus vaatii aloitekykyä ja selkeää visiota siitä minne kiltaa kuuluisi ohjata. Osaatko kertoa jonkin hauskan anekdootin siitä miten olet toiminut oma-aloitteisesti ja pitkänäköisesti?

Vuonna 2021 toimin Tietokillan rahastonhoitajana ja sain vastuun ottaa käyttöön Procountor kirjanpitoalustan. Tässä hommassa toteutin jatkuvaa oma-aloitteisuutta sillä minulla ei ollut ketään aiempaa gurua jonka jalanjälkiä olisin seurannut. Luin tylsiä manuaaleja, hakkasin päätä seinään, katsoin netistä tips&tricks videoita ja soitin jopa asiakaspalveluun. Sovitaan että tämä toiminta oli pitkänäköistä, koska kaikessa pidin mielessä seuraavan vuoden rahiksen taivalta näissä samoissa tuskissa.

Vastausta varten googlasin anekdootin.

Mikä on mielestäsi Tietokillan suurin vahvuus? Miten hyödyntäisit sitä PJ-vuotesi aikana?

Koen Tietokillan suurimmaksi vahvuudeksi sen mahtavan porukan ja jäsenistön. Hyödyntäisin tätä PJ-vuoden aikana käymällä tapahtumissa joissa voisin jutella heidän kanssa, sitsata, saunoa, ja monilla muilla tavoin ottaa ilo irti heidän seurastaan. Toivottavasti muutkin tulee mukaan.

Mikä on mielestäsi Tietokillan suurin heikkous? Miten kehittäisit kiltaa sen ylipääsemiseksi?

Vanhoihin rakenteisiin kompastelu. Tietokilta noudattaa monia samoja meininkejä kuin N vuotta sitten, jolloin sisäänotto oli nykyisestä puolet ja tapahtumat olivat paljon pienempiä. Nyt hallinto paisuu, sisäinen tiedotus hankaloituu, toimikunnat lisääntyvät ja asioitten muuttaminen mihinkään suuntaan on hankalaa. Nostan esimerkiksi hallituksenmuodostajakeskustelun. Haluan että kilta lisää keskustelua asiasta semmoisen 20x määrän nykyiseen verrattuna. Tähän vaikuttaisin aloittamalla itse keskustelun vaalit foorumilla ja vielä jatkamalla sitä keskustelua vuoden mittaan. Tärkeille asioille pitää olla muitakin keskustelupaikkoja kuin sauna ja kiltakokoukset.

Missä näet Tietokillan PJ-vuotesi jälkeen?

Tietenkin kilta nauttii kahdesta peräkkäin voitetusta titeenistä.

Entäs kymmenen vuoden kuluttua?

Tietokilta on kymmenen vuoden kuluttua isompi, tapahtumat ovat siistimpiä, ja sen hallinto on tosi erilainen vastaten ison järjestön tarpeita.

Kuka on killan tärkein henkilö?

Se on toi tietokillan jäsen. Hyvä tyyppi. Tarjoaisin kaljan.

On tärkeää että jäsenistö tunnistaa puheenjohtajansa. Mikäli sinut valitaan, millaisen telegram profiilikuvan aiot valita edustamaan itseäsi?

Animefiltterillä läpäisty toisen hallituksen jäsenen profiilikuva olisi mielestäni sopiva, mutta pitäisin alustavasti burger fotoni.

TG: @RuotsalainenO
22.11.2022
-Kasper Kivimäki

Moikka Kasper!

Hienoa nähdä, että haet hallituksen puheenjohtajaksi! Minulla ois pari kysymystä, joihin haluaisin kuulla vastauksen.

• Miten teet killan toiminnasta läpinäkyvää peruskiltalaiselle?

• Miten huolehdit omasta jaksamisesta?

• Puheenjohtajan on tärkeää pystyä fasilitoimaan kompromisseja niin hallituksen kuin muidenkin yhdistyksien kanssa. Osaisitko kertoa jonkin anekdootiin tilanteesta missä olet joutunut tekemään kompromissin toisen ihmisen kanssa sinulle tärkeästä asiasta?

Tsemppiä huomiseen!
Oskari Järvinen, PJ21

Moikka!

Mahtavaa, että hait mukaan killan toimintaan!

Muut ovat kyselleet jo tosi hyvin kaikkea. Minulla on muutama kyssäri kanssa :slight_smile:

Mikä on näkemyksesi siitä, miten killan toiminta on inlusiivista ja miten sitä on tähän asti edistetty yhteisössämme?

Mikä toimii ja missä pitäisi parantaa mielestäsi?

Mikä on näkemyksesi jonkinlaisen hallitusvetoisen inklusiivisuutta edistävän ryhmittymän tai muun vastaavan tarpeen?

Terkuin,

Anna

Hi!

Awesome that you applied to a position in guild!

The others have asked many good questions already! I have few questions too.

What is your viewpoint for inclusivity ouf guild’s activities. Would you describe the ways it has been endorsed in our community?

What do you think is good already, and what needs improvement?

Do you think whether it is necessary to gather a (board driven) group to advocate for how to improve inclusivity or something similar to that?

Best regards,

Anna

Hei Oskari ja Anna, kiitos kysymyksistänne.

Miten teet killan toiminnasta läpinäkyvää peruskiltalaiselle?

Toimikunnat vastaavat oman toimintansa läpinäkyvyydestä. Toimikunnat ja heidän työnsä ovat iso osa killan toimintaa. Tämän vuoksi heidän läpinäkyvyyttään olisi hyvä pyrkiä parantamaan. Hallituksen puheenjohtajana voisin lähinnä pyytää toimikuntapuheenjohtajia avaamaan toimintaansa killan verkkosivuilla.

Hallituksen puheenjohtajana minä voisin parantaa hallituksen päätöksenteon läpinäkyvyyttä muodostamalla jokaisesta hallituksen kokouksesta kaksi lauseisin TLDR:n killalle luettavaksi. Tämä voisi sisältyä mahdollisesti viikkotiedotteeseen, ja koska se olisi lyhyt niin ihmiset jaksaisivat lukea sen ja eikä tarvitsisi ihmetellä mistä ihmeestä hallitus puhuikaan taas.

Miten huolehdit omasta jaksamisesta?

Pyrin metakognitiivisilla kikoilla motivoimaan itseäni, sillä tiedän haluavani tehdä tämän homman hyvin.

Puheenjohtajan on tärkeää pystyä fasilitoimaan kompromisseja niin hallituksen kuin muidenkin yhdistyksien kanssa. Osaisitko kertoa jonkin anekdootiin tilanteesta missä olet joutunut tekemään kompromissin toisen ihmisen kanssa sinulle tärkeästä asiasta?

En keksi hyvää esimerkkiä kompromissista tärkeään asiaan, mutta ehkä tämä sopii.

Saavutin eräällä Aallon kurssilla korkeimman pistemäärän kaikkiin muihin oppilaisiin nähden paitsi yhteen, meillä oli ikävästi sama piste määrä. Turhaa flexausta tämä olisi jos en mainitsisi että korkeimmalle pistemäärän saavuttaneelle oli luvattu uusi Nvidian GPU palkinnoksi. Proffa oli ikävässä kiipelissä kun GPUita oli vain yksi ja päätti sitten toteuttaa arvonnan meidän välillä. Neuvottelimme etukäteen että myisimme GPUn välittämättä arvonnan tuloksesta ja jakamalla rahat. Näin me sitten teimme.

Hallituksessa joudutaan tekemään päätöksiä ja ihmisillä tulee olemaan eri näkemyksiä asioista. Asioista äänestäminen ei ole tavoite. Pyrin rehellisyyteen painottaen tuomaan asiani esille.

Mikä on näkemyksesi siitä, miten killan toiminta on inlusiivista ja miten sitä on tähän asti edistetty yhteisössämme?
Mikä toimii ja missä pitäisi parantaa mielestäsi?
Mikä on näkemyksesi jonkinlaisen hallitusvetoisen inklusiivisuutta edistävän ryhmittymän tai muun vastaavan tarpeen?

Minä koen killan inklusiivisuuden varmasti tosi eri tavalla kuin muut. En paljoa sitä ole joutunut miettimään, arvostan kuinka avoimesti meidän killassa otetaan vastaan vanhemmat kuin nuoremmatkin opiskelijat.

Tärkeämpää on kuitenkin miettiä muiden kokemuksia. Käsitän että monet killan jäsenet eivät koe samalla tavalla hyvää fiilistä ja joukkoon kuulumista kuin minä. Tämä on huolestuttavaa.

En näe hallituksen puheenjohtajaa enkä hallitusta entiteetteinä jotka tietäisivät parhaiten inklusiivisuuden kehittämisestä. Meillä on toiminut inklusiivisuustyöryhmä ja toivon sen toimivan jatkossa. Uskon että työryhmä on oikea tie eteenpäin.

Hei Kasperi!

Kiitos vastauksista!

Pyytäisin tarkennusta tähän:

Missä vaiheessa killalla on ollut virallinen inklusiivisuustyöryhmä?

-Anna

Sori epämääräisyydestäni.

Minun lähteenäni toimii pikkulintu joka kertoo osallistuneensa tämmöisen kokouksiin. Meillä ei ole ollut virallista työryhmää.

Toivon että kilta saisi virallisen työryhmän ja sille puheenjohtajan joka vetäisi tätä hommaa pitkin vuotta.

Tämä työryhmä voisi käsittellä kiltalaisilta tulevaa palautetta, ja antaa neuvoa hallitukselle miten inklusiiivisuutta voisi parantaa.

-Kasper