Ilari Sorvali Yhteisövastaavaksi / Ilari Sorvali for Community manager

Hei moi!

Olen Ilari ja haen kiltamme yhteisövastaavaksi vuodelle 2021. Olen ollut killan toiminnassa sisätoimikunnassa fuksista asti ja killan emäntänä tänä vuonna. Toimin myös hallituksen jäsenenä ja olen tykännyt siellä vaikuttamisesta kovasti. Kiltatoiminta on minulle läheistä ja haluaisin olla mukana sen kaikissa osa-alueissa yhteisövastaavan roolissa.

Ehkä isoimpana asiana mitä haluaisin toteuttaa olisi killan nettisivujen päivitys. Tähän tarvitsisin toki apua teiltä keillä on kokemusta asiasta. Haluaisin siis perustaa iskuryhmän nettisivujemme päivitykselle ja kyselisin toki apua muilta killoilta asiaan liittyen. On mielestäni hieman outoa että killallamme mikä opiskelee tietotekniikkaa on näinkin vanhanaikaiset kotisivut toiminnallisuudeltaan.

Slaidaa deeämmään @tiikeri

Hi all!

My name is Ilari and I’m running for the community manager for the year 2021.

I have been the hostess of Tietokilta this year and I’ve enjoyed being part of the board this year. I have an interest in the guilds community and as such I would like to be a part in organizing it.

Probably the biggest goal I have in mind is the updating of the guilds website, as it’s kinda outdated right now comparing to the other guilds websites.

Contact me on Telegram @tiikeri

Nettisivujen uudistus kuulostaa hyvältä idealta, mutta jo 2017 omana fuksivuonna (ehkä ennenkin) sitä on lupailtu eikä mitään ole vieläkään tapahtunut. Mikä on käytännön suunnitelma iskuryhmän järjestämiseen? Ovatko iskuryhmän jäsenet killan toimijoita? Miten killan nettisivujen ylläpitäminen ja kehitys pidetään yllä myös seuraavina vuosina jos seuraavat yhteisövastaavat eivät halua niihin puuttua?

Pitäisikö perustaa esimerkiksi nettisivutoimikunta, joka pitäisi huolta killan nettisivujen uudistuksesta ja ylläpidosta?

Nykyään killan nettisivut ovat paljon huonommat englanninkielisinä. Aiotko puuttua tähän ongelmaan?

//

Getting a new website for the guild sounds like a great idea, but its renovation has been talked about since my freshman year in 2017 (maybe even before) and nothing has happened. What is the concrete plan for establishing a task group to update the website? Will the task group members be guild officials? How would you ensure the development and maintenance of the website even if the next community managers do not want to maintain them?

Should we create a committee for updating and maintaining the guild’s website?

The current English version of the website is much worse than the one in Finnish. Would you try to improve that with the new website?

Yhdyn tähän että uudistusta on kaivattu jo tosi kauan :smiley: Tähän mennessä se on ollut parin tyypin “vois tehdä” projekti ja haluaisin tehdä siitä virallisempaa. Toimikuntaa tähän en perustaisi, mutta toimihenkilöiden nimittäminen esim. www-vastaavan rooliin kannatan. Etsisin kiinostuneita ihmisiä näihin rooleihin. Jatkuvuus voitaisiin taata näitten roolihenkilöitten seuraajina. Puhuinkin yhdessä telegram ryhmässä että killan nettisivujen englanninkielinen versio on hyvinkin puutteellinen. Tähän voisi nettisivujen uudistuksen yhteydessä ottaa vaikkapa killan kääntäjäryhmän apuun tietoja täydentämään.

In english

I agree that the guilds website overhaul has been in the making for many years. However it has been so far a project by couple of people who have not yet made it. This is why I propose that I would get some people, possibly making another committee dedicated to web adminstration.

Hei Ilari, Hyvä että virka kiinosta!

Killan hallitouudistus on varmasti kaikkien mielessä ollut, mitä itse tästä olet mieltä ja mitä asioita tähän liityen sinä lähtisit ajamaan yhteisövastaavana? Yhteisövastaava on tässä asiassa tärkeässä roolissa.

Oletko myös miettinyt mitä tekisit tukeaksesi toimikuntien toimintaa, etenkin koronan aikana?

Mainitsit tärkeäksi asiaksi että lähtisit ajamaan tietokillan nettisivujen päivitystä. Hyvä että kiinostusta löytyy. Näkisitkö että tämä homma kuuluisi enemmän yhteisövastaavan vastuulle, vai aikoisitko enemmänkin huolehtia että jokin toimikunta/toimihenkilöt hoitaisivat tämän? Lähtisitkö itse järjestämään vaikka et valitukse tulisi?

Hei Ilari,
Mahtavaa, että haet yhteisövastaavaksi! Tässä pari kyssäriä:

1. Jussi tuossa ylempänä mainitsikin meneillään olevasta hallintouudistuksesta. Kysyisin vielä lisäkysymyksenä, että mitä hyötyjä ja haittoja näet tässä uudistuksessa?
  2. Hallitus- ja toimaripuhisroolit voivat olla henkisesti rankkoja. Onko sinulla mitään salaisia aseita stressiä vastaan, jotta vuoden jaksaa vetää kunnialla loppuun?
  3. Miten palkitsisit toimareita heidän tekemästään työstä korona-aikana, ja normaalitilanteessa?

Tsemppiä vaaleihin!
t. Lassi

Vastaan molemmille yhteisesti kysymysten ollessa yhteneviä.

Voisin aloittaa vaikka tuosta toimikuntien hyvinvoinnista. Varmaan on tiedossa että tämä koronan aika on aiheuttanut ei pelkästään kiltatoiminnasta, vaan koko opiskeluelämästä aiheutuvaa stressiä ja turhautuneisuuden tunnetta. Itselle ainakin. Varsinaista salaista asetta stressiin minulla ei ole ollut muuta kuin että kannattaa puhua muitten toimareitten ja hallituksen kanssa. Uskon että edeltäjätkin antavat hyviä pointtereita oikeisiin toimintatapoihin. Kaikista stressaavin tilannehan olisi se että on yksin ja miettii että mitäs minä nytten teen.

Siksi kyselisin mielelläni toimaripuhiksilta aika ajoittain “että hei miten menee?” ja että miten hallitus voisi auttaa heitä. Yhteisövastaavan tulisi olla hyvä linkki toimikuntien kuulumisien ja hallituksen välillä. Mitä hallintouudistukseen tulee, niin tottakai toimikuntien puheenjohtajat ovat aina olleet tervetulleita kokouksiin, mutta näin ei kovin usein tapahdu. Mietin sellaista että kokouksista voisi tehdä tiivistelmiä jotka voisi julkaista sitten toimikuntien puheenjohtajille jotta he pysyvät kartalla siitä mitä hallitus tekee kokouksissansa. En mielestäni näe tässä mitään haittaakaan :).

Toimikuntien palkitsemisessahan on toimarait mielessä ja toivon että ne kyetään järjestämään taas ensi vuonna. Vielä minulla ei kyllä ole suunnitelmia mitä kaikkea muuta kivaa järjestäisin killan toimareille, jotain isompaa jos tilanne sallii ja jotain pienempää osissa mikäli ei.

Mietin tuota verkkosivuasiaa uudestaan ja kanssa juteltuani ihmisten kanssa olen nyt enemmän sen kannalla että olisi hyvä jos killalla olisi oma toimikunta nettisivujen ylläpidolle ja päivitykselle, kuten monilla muilla killoilla. Tahtoisin perustaa tälläisen mikäli mielenkiintoa ja tekijöitä löytyy killasta tälläiseen toimikuntaan. En kuitenkaan näe että yhteisövastaava olisi sen johdossa. Olisin itse ainakin valmiina liittymään vaikka en tulisikaan valituksi yhteisövastaavaksi!