Heimoi!
Olen Iiro, toisen vuoden kiltalainen, ja olen päättänyt hakea Marttakerhon puheenjohtajaksi eli tuttavallisemmin Suurmartaksi. Jo tässä reilun vuoden aikana olen ehtinyt olla mukana monissa asioissa ja tapahtumissa, niin osallistujana kuin järjestämässä. Konkreettisina esimerkkeinä olen tälläkin hetkellä ISOhenkilönä ja kuluvan kalenterivuoden aikana olen ollut järkkämarttana mukana suunnittelemassa ja järjestämässä monia Marttakerhon tapahtumia. Luonteva seuraava askel onkin hakeutua vastuurooliin. Luonteeltani olen järjestelmällinen ja vastuullinen, joten hallinnossa / toimikunnan puheenjohtajana toimiminen vaikuttaa mielenkiintoiselta tehtävältä, vaikka aiempaa kokemusta vastaavasta ei varsinaisesti olekaan.
Marttakerhohan on tunnettu matalan kynnyksen tapahtumistaan, kuten ompeluilloista ja kokkailuista, unohtamatta tietenkään alpakkaexcua tai Marttasitsejä. Tämän vuoden aikana ompeluiltoja on pyritty järjestämään kuukausittain, mikä on mielestäni hyvä ja jatkamisen arvoinen konsepti innostamaan ihmisiä ompelun pariin.
Uusien ideoiden osalta olen pohtinut, voisiko Marttakerho jotenkin innostaa kiltalaisia vielä enemmän erilaisten ruokien tai leipomusten valmistamiseen itsenäisesti, yhteisten kokkailuiltojen lisäksi. Esimerkiksi Marttakerhon Telegram-ryhmä tarjoaa mahdollisen alustan reseptien ja annoskuvien jakamiseen, mutta nykytilanteessa vain harvat hyödyntävät tätä mahdollisuutta. Myös esimerkiksi virtuaalisen ”keittokirjan” kokoaminen kiltalaisten hyviksi havaitsemista resepteistä voisi olla kokeilemisen arvoinen idea.
Luonnollisesti Suurmarttana tärkeää on myös varmistaa, että toimikunta pysyy aktiivisena ja jäsenet saavat äänensä kuuluviin. Yhteiset ideointikokoukset ja virkistykset ovatkin tärkeitä keinoja tämän toteuttamiseen.
Vastaan mielelläni kysymyksiin joko tässä ketjussa tai Telegramin kautta :)
Iiro Poutiainen / @poutiiro
24.10.2023
Ompeluilta, Kylän olohuone
Hello!
I’m Iiro, a second-year Computer Science student and I’m applying for the role of Great Grandma. During the past year+ I’ve already been able to take part in many things and events. Currently I’m also one of the ISOs (tutors) and also a ”helper grandma” in the Grandma Club. As I’ve been helping with many events, it feels like a natural next step to take more responsibility. I consider myself organized and responsible person, so leading the Grandma Club seems like an interesting opportunity even though I don’t exactly have any previous experience of such role.
The Grandma Club is known for the vast amount of events, such as the regular patch sewing events and cooking nights, and of course the Alpaca excursion and Grandma sitsit. During this year we have organized patch sewing events almost every month and this is something I’m committed to continuing next year as it encourages people to sew more patches.
When it comes to new ideas, I’ve been thinking on whether the Grandma club could encourage people to cook and bake more at home, in addition to having cooking events. For example the Grandma Club Telegram group provides an opportunity to post food pictures and recipes, but only few use it. One interesting option would be to make some kind of digital recipe book so that everyone could share their recipes easily if they wish.
Naturally it’s important for the Great Grandma to ensure the committee stays active and everyone feels free to express their opinions. Having regular meetings and refreshments is a great way to achieve this.
If you have anything to ask, feel free to ask in this thread or on Telegram :)
Iiro Poutiainen / @poutiiro
24.10.2023
Patch sewing, Village living room