Olen Valtteri “Guuber” Aurela ja haen TiKin vuoden 2024 TEK-yhdyshenkilöksi.
TEK tarjoaa opiskelijoille useita palveluita, hyötyjä ja etuja, mutta nämä edut hyödyttävät opiskelijoita vaan jos he ovat niistä tietoisia. Täten haluaisin roolissa painottaa tietoisuutta TEKin palveluiden laajuudesta (jotka ylettyvät jopa laajemmalle kuin ilmaisen TEK-vyön tarjoaminen). Tavoitteeni TEK-yhdyshenkilönä olisi myös selvittää uusia tapoja hyödyntää TEKkiä TiKin toiminnassa.
Tärkeimpänä kaikesta pidän kuitenkin rooliani toimia kitkattomana välikätenä TEKin ja TiKin välillä. Haluaisin erityisesti panostaa kommunkointiin sekä hallinnon, että tavallisen rivikiltalaisen kanssa. Koen olevani tähän rooliin sopiva lähestyttävyyteni ja näkyvän presenssini vuoksi.
Mikäli teille jäi kysyttävää, tai haluatte ottaa muuten vaan yhteyttä, minut saa parhaiten kiinni telegrammista @guuber3 tai livenä suurimmasta osasta TiKin tapahtumista.
Haetteko tekin TiKin TEK-yhdyshenkilöksi? Loistavaa, että rooli tämän ilosanoman jakajana kiinnostaa! Minulla olisi muutama TEK-aiheinen kysymys rooliin liittyen:
Mikä on mielestäsi tärkein etu (tai tärkeimmät edut), mitä TEK voi tarjota tietotekniikan opiskelijoille?
Onko jotain asiaa tai ideaa, jota haluaisit ajaa vuoden aikana TEKin suuntaan?
Onko mielessäsi tapoja, joilla TEKin ilosanoma voisi paremmin saavuttaa killan jäsenet, tai jotain muita toiminnan kehittämisideoita?
Kertoisitteko tekin mielestänne hauskan “tekin”-vitsin?
Niin siis paljonko se TEKiin liittyminen maksaa opiskelijalle?
Tähän voi vastata kahdesta (miltei jopa kolmesta) näkökulmasta. Kysymyksen muotoilu ei täsmennä puhutaanko eduista, jotka TEK tarjoaa vain jäsenilleen, vai ylipäätään eduista, jotka TEK tarjoaa. Jos puhe on jälkimmäisistä tulee nopeasti mieleen TEKin palkkasuositukset, jotka ovat näkyvillä kaikille. Usein ensimmäistä työtä aloittaessaan ei ole selkeyttä siitä, minkälaisia palkkoja voi odottaa. Moni tietotekniikan alan yrityis kuitenkin noudattaa TEKin antamia opiskelijoiden palkkasuosituksia!
TEK tarjoaa kuitenkin myös paljon tärkeitä etuja pelkästään jäsenilleen. Opiskelijalle tärkeinä tulee mieleen TEKin juristit, jotka ovat jäsenien käytettävissä esimerkiksi työsopimuksien tarkistamista varten.
Ei saa kuitenkaan unohtaa TEKin järjestämiä tapahtumia ja valmennuksia!
Ja viimeisenä, mutta ei missään nimeesä vähäisimpänä, täytyy muistaa TEK-vyöt.
Koska en ole vielä järin paljon tehnyt yhteistyötä TEKin kanssa, minulla ei ole vielä kovin hyvää kuvaa siitä minkälaisiin asioihin TEK voi vaikuttaa. Konkreettisin mieleen tuleva asia olisi kysellä mahdollisuuksista saada KV-opiskelijoille TEK-vyöt, vaikka he eivät voikaan liittyä TEKin jäseniksi. Haluaisin myös ehdottaa esimerkiksi uusien haalarimerkkien tai muiden TEK-aiheisten tuotteiden tuottamista. Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi TEK-aurinkolaseile olisi paljonkin kysyntää!
Tässä suhteessa koen TiKin onnistuneen äärimmäisen hyvin. Olen vahvasti sitä mieltä, että TiKin nykyinen lähestymistapa TEKkiin on äärimmäisen toimiva opiskelijoiden saavuttamisen kannalta ja aion pyrkiä samanlaisen ilmapiirin mahdollistamiseksi ensi vuonna. Ilosanoman levittämistä ei kuitenkaan voi tehdä yksin ja uskon, sekä toivon että esimerkiksi nykyinen TEK-yhdyshenkilö pystyisi tässä asiassa auttamaan vielä virka-aikansa jälkeenkin .
Näitä on monia. Yksi ehdottomista lemppareista on tarjota ystävälle Frends karkkia ja kysyä “Haluatteko TEKin karkin” (vitsin hauskuus piilee siinä, että kyseiset karkit näyttävät varsin samanlaisilta, ja kyseessä ei ole TEKin karkki. Kysymyksen voi kuitenkin ymmärtää myös tarkoittavan “Haluatteko sinäkin karkin” teitittelevässä muodossa, joka tuottaa vitsin humoristisen aspektin)
Haluaisin lainata tässä ChatGPT:tä:
“Vuonna 2023 TEKin jäsenyys on maksuton opiskelijajäsenille, jotka eivät kuulu työttömyyskassaan”. Toisin sanoen: Jäsenyys on (opiskelijalle) ilmainen 0€!
Ystävällisin terveisin,
Guuber
Mahdollinen TEK-yhdyshenkilö '24