Elsa Schumacher opintovastaavaksi / for Head of Academic Affairs

Moikka! :wave: Olen Elsa, kolmannen vuoden opiskelija ja killan tämänhetkinen tiedottaja! Hallituksessa olemisen lisäksi olen toiminut ISOna ja Muistinnollaus- ja abimarkkinointitoimikunnassa.

Hallituksessa toimiessani olen päässyt kuulemaan ja näkemään, mitä killan ja yliopiston välinen yhteistyö oikeasti on ja kiinnostuin siten opintovastaavan roolista. Haluaisinkin päästä vaikuttamaan yliopiston ja opiskelijoiden välisiin päätöksiin ja välittää kiltalaisten kuulumiset eteenpäin, jotta opiskelijoiden toiveet otetaan mahdollisimman hyvin huomioon.

Uskon, että olisin hyvä opintovastaava, koska olen tunnollinen ja luotettava henkilö. Opintovastaava toimii matalan kynnyksen yhteishenkilönä opiskelijoiden ja henkilökunnan välillä, eli on tärkeää, että opiskelijat voivat luottaa, että heidän huolensa otetaan vakavasti ja hoidetaan kunnolla. Minulta löytyy myös paljon motivaatiota roolia kohtaan, sillä se kiinnostaa minua aidosti! Kaikista tärkeimpänä minulla on kokemusta kandipullien hakemisesta ja olen pelannut lautapelejä, joissa täytyy hallita noppia hyvin! :sunglasses:

Yksi uusi tapahtuma, minkä haluaisin järjestää opiksena on maisteriohjelmainfo, joissa maisteriopiskelijat kertovat tietotekniikan eri maisteriohjelmista! Tällaisesta tapahtumasta olisi varmasti hyötyä monelle kiltalaiselle, sillä maisteriohjelmia on todella monta ja on kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia niistä muilta opiskelijoilta.

Vastaan mielelläni kysymyksiin joko täällä tai Telegramissa @elsaschu! :smile:

Hi! :wave: I’m Elsa, a third-year CS student and the current Publicist of the guild! In addition to being on the board of the guild this year, I have been a tutor and active in the annual ball and high school marketing committees.

While being a board member, I have gotten to hear and see how the collaboration between the guild and the university works, and thus got interested in the role of the Head of Academic Affairs. I would like to be able to influence the decisions between the university and the students, and bring the guild members’ feedback forward so that the wishes of the students are considered as much as possible.

I believe that I would be a good Head of Academic Affairs as I am a conscientious and responsible person. The Head of Academic Affairs acts as a support person for the students of the guild and as a low threshold contact point so it is important that students can trust that their concerns will be taken seriously and handled properly. I have lots of motivation for the role as it truly interests me! Most importantly, I have experience in going to buy the Bachelor’s pulla and I’ve also played board games where it is important to manage the dice well. :sunglasses:

One new event that I would like to organize as the Head of Academic Affairs is a Master’s Program Info night, where CS Master’s students tell about the different programs. I feel that an event like this would surely benefit many guildees as there are numerous Master’s programs and it is nice to hear first-hand experiences about them.

I would be happy to answer any questions you may have either here or on Telegram @elsaschu! :smile:

2 Likes

Moi Elsa!

Hienoa että hallitustyöskentelyn jatkaminen kiinnostaa! Maisteriohjelmainfo kuulostaa hyvältä idealta, sillä ohjelmien massa on eittämättä epäselvä ja muiden opiskelijoiden kokemuksiakaan ei löydä helposti kaikista kerralla.

Voisin kysyä pari käytännön kysymystä opintovastaavan rooliin liittyen:

• Viime vuosina yliopisto on tehnyt opiskelijoiden vapautta rajoittavia päätöksiä, kuten kiltahuoneen käyttörajoitukset ja itseopiskelutilojen poisto. Mikä on näkemyksesi tästä kehityssuunnasta, ja mitä sille pitäisi tehdä jos pitäisi?

• Opintovastaavana olet yhdessä puheenjohtajan kanssa tärkeässä neuvotteluasemassa yliopiston kanssa. Onko sinulla aiempaa kokemusta tällaisesta vaikuttamisesta? Millaisena vaikuttajana pidät itseäsi?

• Pääasiassa muutama vanhaa opis on viime vuosina työstänyt Varjo-opinto-opasta eteenpäin. (Varjo-opinto-opas on opiskelijalähtöinen ja julkinen palautekanava kursseista.) Kiinnostaako tämän projektin edistäminen opintovastaavaroolin puitteissa?

Onnea vaaleihin!

Petrus

Hei Elsa!

Yliopiston teknologiset ratkaisut tuntuvat menevän jatkuvasti heikompaan suuntaan. Varjo-opinto-oppaan ja tenttiarkiston lisäksi, tuleeko sinulle mieleen muita työkaluja tai apuvälineitä, jotka voisivat auttaa opiskelijoiden arkea? Olisitko valmis edistämään niitä joko yliopiston kautta tai opiskelijoiden kautta vapaaehtoisjohtoisesti?

Opintotoimikunta on ainakin viimeiset kaksi vuotta ollut erittäin epäaktiivinen. Oletko miettinyt keinoja uudistaa opintotoimikuntaa sen herättelemiseksi? Voisiko toimikuntaan kuulua joidenkin muiden kiltojen tapaan esimerkiksi pääaineista vastuuhenkilöt? Tai olisiko toimikunnan sisällä tarpeen pitää enemmän yhteisiä tapaamisia tai jakaa tietoa kokousten sisällöistä?

Opintotoimikunnan ja -vastaavan toiminta on rivikiltalaiselle ollut pitkään näkymätöntä kyselyiden ja pullien ulkopuolella. Ainakin Fyysikkokillalla ja Athenella on käytössä opintosektorin kuulumiset tai muut vastaavanlaiset kokousmuistiinpanot. Näetkö, että näistä olisi hyötyä ja olisitko valmis julkaisemaan niitä myös hallituksen tai toimikunnan ulkopuolisesti?

Moi Petrus ja Mikael,

Kiitos paljon hyvistä kysymyksistä ja pahoittelut, että vastauksessa kesti näin kauan!

Mielestäni tämä kehityssuunta on huolestuttava, sillä esimerkiksi kiltahuoneella on suuri merkitys kiltalaisille ja itseopiskelutiloja on jo valmiiksi todella vähän, joten niihin kohdistuvilla toimilla on iso vaikutus. Aikoisinkin opintovastaavana ajaa opiskelijoiden etua tässäkin asiassa ja puhua esimerkiksi kiltahuoneen laajempien käyttöoikeuksien puolesta. Tänä vuonna kuulemani perusteella tähän asiaan voi olla hankala vaikuttaa, mutta se ei silti tarkoita, etteikö kannata yrittää! Kiltiksen viereen on myös avattu opiskelutila opiskelijoiden käyttöön, joten uskon, että edes jotain muutoksia tämän asian eteen voi olla mahdollista tehdä! Kide-rakennus, joka avautuu T-taloa vastapäätä voi myös tarjota uusia tilamahdollisuuksia, joten on tärkeä pysyä kuulolla sen suhteen.

Minulla ei oikein ole aikaisempaa kokemusta neuvottelusta etenkään yliopiston kanssa, mutta olen innokas ja motivoitunut oppimaan, joka on mielestäni jopa tärkeämpää! Kuvailisin itseäni harkitsevaksi vaikuttajaksi ja hyväksi kuuntelijaksi. Mietin tarkasti, mitä sanon, ennen kun sanon sen, joten pystyn tarjoamaan hyviä perusteluja mielipiteilleni. Pidän tavoitteet mielessä ja ennen kaikkia ajaisin opiskelijoiden etua!

Projektin edistäminen kiinnostaa kyllä, sillä mielestäni VOO on tärkeä resurssi opiskelijoille! En tällä hetkellä tiedä projektin statusta tai sitä, kuinka paljon se on edennyt tänä vuonna. Olen kuitenkin halukas jatkamaan projektia ja toivon, että löydän motivoituneita koodareita projektiin mukaan!

Kuten vastasin edelliseen kysymykseen, VOO:n edistäminen olisi tärkeää ensi vuonna! Minulla ei ole tällä hetkellä ideoita, mutta mikäli sellaisia tulee esiin, veisin niitä mielellään eteenpäin oikealle taholle! Palaute Aalto Space -sovelluksesta tai muista palveluista kuten MyCoursesista on myös tärkeää!

Tämä on mielenkiintoinen kysymys! Olisi kiva aktivoida opintotoimikuntaa ja esimerkiksi pääainevastaavat olisi hyvä idea, joka varmasti aktivoisi toimikuntaa. TiKillä on kuitenkin todella monta pääainetta, joten voi olla hankala löytää kaikille pääaineille edustaja. Halloped-haun mainostaminen esimerkiksi TiKin tiedotuskanavilla voisi myös luoda kiinnostusta hallopediystä kohtaan ja siten lisätä opintotoimikunnan aktiivisuutta! Toimikunta on myös tärkeä ottaa mukaan opintoasioihin ja esimerkiksi kokouksista voisi kertoa toimikunnalle koosteen myös!

Tämä on mielestäni hyvä idea ja kuten edellisessä vastauksessa kerroinkin, on tärkeää viestiä kokouksien päätöksiä myös kiltalaisille! Olisin valmis tekemään jonkinlaisia kokouskooste- tai kuulumistiedotteita, sillä niistä olisi hyötyä kiltalaisille ja ne toisivat yliopiston päätökset selkeästi esille!

Hei Elsa, mahtavaa että hallitushommat kiinnostaa!

Tässä muutama kysymys:

• Mahdollisena Wappuna, olette heränneet hallituksen kanssa kolmelta aamuyöllä ja kantaneet killan teltan Ullanlinnanmäelle sillistä varten. Muu hallitus on jo menossa nukkumaan, mutta huomaat, että olette unohtaneet grillin kaasupullon varastolle. Mitä tulee ensimmäisenä mieleesi? Miten reagoit?

• Mikä motivoi sinua eniten toimimaan killan vapaaehtoistehtävässä? Miten edistaisit ja varmistaisit, että oma motivaatio riittää koko vuodeksi?

• Hallitus kokoustaa kesätauon ulkopuolella vähintään kerran viikossa. Kuinka arvioisit aikaresurssejasi hallitustoimintaan tulevan vuoden osalta?

Speedround:

• Mikä on paras ideasi killan rastille esimerkiksi Aalto Partyssa?

• Hallitukselle tavallisesti kasautuu paljon tehtäviä, joita kukaan muu ei ole valmis hoitamaan eli perinteisiä nakkihommia. Mikä on mielenkiintoisin tai erikoisin nakkihomma mihin olet joutunut?

• Mikä on paras huone T-talolla?

Moi Miksu ja kiitos taas hyvistä kysymyksistä :blush:

Ensinnäkin kysyisin muilta hallituslaisilta, että onko heillä havaintoja pullosta, sen varalta, että se on esimerkiksi unohtunut pakuun. En kuitenkaan stressaisi ihan liikaa, sillä aikaa siihen, että aletaan grillaamaan on kuitenkin vielä paljon. Kommellukset kuitenkin kuuluvat elämään! Selvittäisin sitten, että millä kokoonpanolla lähtisimme hakemaan kaasupulloa Otaniemestä ja pulloa lähdettäisiin varmaan hakemaan mahdollisimman pian.

Minulle isoin motivaatio on se, että haluan antaa takaisin killalle, koska tunnen saaneeni niin paljon killalta! Killasta on tullut minulle todella tärkeä nyt opiskeluvuosieni aikana ja olen saanut ihania kavereita, uusia elämyksiä ja tuntenut kuuluvani TiKin yhteisöön!

Olen toiminut nyt jo hallituksessa tänä vuonna Tiedottajana ja motivaationi ei ole ainakaan vielä loppunut kesken, joten uskon, että minulla riittää vielä motivaatiota toiseksi vuodeksi hallituksessa! Opintovastaavan rooli on myös erilainen kun nykyiseni, joten uskon vaihtelun myös tuomaan lisää intoa hommiin. Toki välillä tänä vuonna motivaatio on ollut matalampi tai on ollut muita kiireitä, mutta olen silti jaksanut tsempata kiltahommiin! :smile:

Kuten vastasin edelliseen kysymykseen, tänä vuonna minulla on riittänyt hyvin aikaa hallituksen kokouksiin ja tiedottajan hommiin, vaikka minulla on ollut myös paljon opintoja. Osaan siis tasapainoittaa kiltahommia ja opintojani hyvin, niin että kumpikaan ei kärsi! :nerd_face:

En osaa sanoa yhtä tiettyä rasti-ideaa, mutta huomasin, että monella muulla killalla oli tarjolla lettuja, joten niiden tarjoaminen killan rastilla voisi olla kiva idea :yum:

Mielenkiintoisin nakkihomma, johon olen joutunut, oli killan tavaroiden, kuten BP-pöydän ja kaasupullojen, raahaaminen varastolta kesäpäiväbussiin noin 25°C helteessä hirveässä kiireessä.

Kiltahuoneen lisäksi A106.

1 Like

Termos!

Ihan megamaheeta, että haet opintovastaavaksi!

Pari kyssäriä:

Opintovastaavana edustat tietenkin koko kiltaa, mutta mitkä ovat sinun mielestäsi kolme suurinta uhkaa/ongelmaa Aallon tietotekniikan kandi- (tai Maisteri-) opetuksessa/opintosuunnitelmassa? Miten ehdottaisit että niitä lähdettäisiin korjaamaan?

Kopo-terveisin,
Otto

Moi Otto ja kiitos kiperästä kysymyksestä!

Näin kandivaiheen opiskelijana minulla ei vielä ole hirveästi kokemusta maisterivaiheen opetuksesta, joten vastaankin kysymykseen kanditutkinnon näkökulmasta!
Yleisesti ottaen mielestäni tietotekniikan kandiohjelmassa on asiat hyvin - olen kuullut että opiskelijoiden palautetta otetaan hyvin vastaan ja monissa muissa kandiohjelmissa ei mene yhtä hyvin. Tässä kuitenkin jotain mietteitä mahdollisista kehitysideoista:

1. Tekoälyn kehitys ja tuomat muutokset - ChatGPT:n kaltaiset työkalut tuovat muutoksia opetukseen ja siihen pitää valmistautua huolellisesti! Toivonkin, että Aalto-yliopisto pystyy toimimaan edelläkävijänä tekoälyn soveltamisessa opetukseen ja opiskelijoiden mielipiteitä kuunnellaan tässäkin asiassa.
2. Maisteriohjelmien valinnanvaikeus - tämä on itseasiassa positiivinen ongelma, sillä on kiva, että on monta vaihtoehtoa, mutta samalla voi olla hankala päättää, mihin haluaa suuntautua! Yksittäisen kurssin huono toteutus voi vaikuttaa opiskelijan valintaan ja siksi olisikin kiva kuulla käytännön kokemuksia muilta opiskelijoilta. Maisteri-infoilta voisikin olla hyvä ratkaisu tähän :smile:
3. Kielilinjaukset - Kielilinjauksista onkin jo ollut paljon puhetta tämän vuoden aikana, mutta näen tärkeänä, että opiskelijoiden mielipiteitä kuunnellaan jatkossakin ja heidän etuja ajetaan.

2 Likes