Aleksi Lallukka ISOvastaavaksi 2021 / Tutor coordinator 2021

Moikka kiltalaiset!

image

Olen Aleksi ja haen Tietokillan ISOvastaavaksi vuodelle 2021. Olen vuoden 2018 fuksi ja kuluneena vuonna olen toiminut killan hallituksessa tiedottajana. Lisäksi olen ollut killan toiminnassa mukana vastuuISOna ja toista vuotta ISOna ylipäätään.

Kiinnostukseni ISOvastaavan roolia kohtaan on kasvanut mitä pidemmälle vuosi on kulunut. Hallituksessa tiedottajana toimiessani olen saanut hyvää yleiskuvaa siitä, miten killan toimintaa pyöritetään. ISOvastaava ja ISOt ovat todella tärkeä osa killan fuksikasvatusta. Fuksikasvatus taas pohjimmiltaan mahdollistaa killan toiminnan jatkuvuuden. Yhtenä ISOvastaavaksi hakemisen motiivinani onkin juuri halu ylläpitää ja kehittää killan toimintaa.

VastuuISOna on ollut mahtava päästä mukaan järjestämään syksyn fuksitapahtumia. Tapahtumien järkkääminen on ollut yksiä parhaita juttuja mitä Otaniemessä olen päässyt tekemään ja uskon, että ISOvastaavan roolissa sitä saisi tehdä jatkossakin :wink:. VastuuISOna olen lisäksi päässyt seuraamaan lähietäisyydeltä, ainakin pintapuolin, mitä ISOvastaavan rooli pitää sisällään. Tässä välissä on pakko nostaa hattua nykyisille tekijöille, sillä tämän syksyn fuksitapahtumat ovat onnistuneet hyvin, vaikeista olosuhteista huolimatta!

Näen ISOvastaavan roolin myös mahdollisuutena kehittää ja haastaa itseäni. Olen aina ollut tiimipelaaja ja viihtynyt ryhmässä, mutta etenkin organisointi ja ryhmän ohjaaminen ovat asioita, joissa haluaisin kehittyä entisestään! ISOvastaavana pääsisin kehittämään itseäni myös näillä osa-alueilla samalla, kun tekisin killalle tärkeää työtä.

Vielä muutama tärkeä pointti, joita haluaisin painottaa ISOvastaavana:

• Tulevan vuoden ISOjen rekrytointi tulee olemaan yksi haastavimpia ISOvastaavan tehtäviä, sillä killan nykyisten ISOtoiminnan haasteiden lisäksi, tänä vuonna kamppaillemme täysin uusien ongelmien kanssa. Jatkuvuuden säilyttäminen ISOtoiminnassa tulee olemaan erityisen vaikeaa, sillä fuksien etääntyminen on nyt entistä suurempi uhka. Unohtamatta joka vuosi kasvavaa fuksikatrasta, koen, että tulevana vuonna saatamme tarvita uusien innokkaiden ISOjen lisäksi myös reilusti jo kokeneita ISOja.
  • VastuuISOtoiminta on kehittynyt positiiviseen suuntaan tänä vuonna. Näen, että vastuuISOista on suuri apu etenkin killan fuksitapahtumien järjestämisessä ja siksi haluaisinkin ylläpitää ja kehittää vastuuISOtoimintaa tulevana vuonna. Tässä aktiivinen yhteistyö fuksikapteenin (sekä KV- ja datakapteenin) kanssa on tärkeää.
  • Poikkitieteellisyys on tosi jees. Omilta ISOiluiltani olisin kaivannut ehkä vielä enemmän yhteistoimintaa muiden kiltojen ISOjen kanssa. Killan omiin ISOihin (ja fukseihin!) tutustuminen on toki hauskaa, mutta muiden kiltojen jäseniin tutustuminen on erityisen hauskaa! Tiedän, että tänä vuonna suunnitteilla on ollut monenlaisia mahtavia ISOtapahtumia, joita on peruttu tai joudutaan vielä perumaan, joten haluaisinkin jatkaa samaa asennetta tulevana vuonna.

Vastaan mielelläni kysymyksiinne alla!

Hello there!

My name is Aleksi and I am applying for the role of Tutor coordinator for the year 2021. I started studying in 2018 and the past year I have been working in the guild’s board as the Publicist. I have also been a tutor twice in the last one and a half years.

I have become more and more interested in the Tutor coordinator position as the year has progressed. I have learned a thing or two about the guild during my time as Publicist and the importance of the Tutor coordinator and tutors is one of them. One of my motives for applying was the fact that I wanted to maintain and improve the guild one way or another.

It has been great to take part in organizing events for the freshmen this fall. Working “behind the scenes” in events has been one of the best experiences in Otaniemi and I’m sure I’d get to organize even more events as the Tutor coordinator :wink:. As a responsible tutor it has also been interesting to see, at least on the surface, what is required from the tutor coordinator.

I also see the Tutor coordinator role as a challenge and a chance to improve myself. I have always been a team player who prospers in a group setting but organizing and leading a group is something I would like to get better at. As the Tutor coordinator I would have the chance to improve myself while doing something useful for the guild!

A few points I would like to make to finish things off:

• Recruitment for future tutors is going to be one of the main challenges of the Tutor coordinator next year. This year we are struggling with completely new issues, on top of the ongoing issues in guild’s tutor operations. It will be especially difficult to preserve continuity this year since alienation of our new students is a real risk this year. Also considering the potential increase of new students in the guild, we might need the help of already experienced tutors in addition to new ones.
  • Responsible tutor operation has been a positive development this year. I would like to maintain this development also next year.
  • Interdisciplinary activity is fun! It is fun getting to know the guild’s tutors and freshmen, but it is even more fun meting other guild’s members! I would advocate for this as the Tutor coordinator.

Feel free to ask me questions below!

4 Likes

Hienoa, että haet ISOvastaavaksi Aleksi!
Minulla olisi kuitenkin muutama kysymys:

• Onko sinulla jo ideoita ISOjen rekrytointiin ensi kevääksi?

• Mikä olisi mielestäsi tärkein steppi vastuuISOtoiminnan kehittämisessä?

• Miten sinä voisit edesauttaa hyvää kommunikaatiota ISOvastaavan ja kapteenien välillä?

• Miten pidät jaksamisestasi huolta?

• Pitäiskö ISOjen olla mielestäsi englanniksi vähemmän virallisessa viestinnässä BIG?

Kiitos hyvistä kysymyksistä Otto! Tässä vähän mietteitäni:

Ainakin kunnon rekrykampanjat ISOhaun alkaessa. Eli viestitystä kaikkiin mahdollisiin kanaviin! Innostaminen voisi oikeasti toimia, sillä uskon, että aktiiviset fuksit ovat pikkuhiljaa jo alkaneet kyllästyä neljän seinän sisällä jumittamiseen. Tärkeimpänä olisi kuitenkin loppupeleissä jonkinlaisen kontaktin luominen fukseihin. Näen, että esimerkiksi ISOinfon järjestäminen fyysisenä tapahtumana olisi tosi tärkeää ISOrekryn kannalta.

Hyvä kysymys! En tiedä osaanko tässä vaiheessa sanoa yhtään yksittäistä kohtaa mikä toiminnassa olisi ollut vikana. Monella osa-alueella voisi olla pieniä juttuja, missä voitaisiin parantaa ensi vuonna. Näitä voisi olla esim. aktiivisempi osallistumisprosessi kokouksiin ja vastuuISOjen sisällyttäminen suunnitteluvaiheeseen enemmän. Tämä toki riippuu myös paljon siitä, kuinka aktiivista porukkaa vastuuISOiksi on päätynyt. Myös fuksikapteenin input on tässä kysymyksessä tärkeää, sillä suurin apu vastuuISOista on juuri fuksitapahtumien järkkäämisessä!

Tiivis yhteistyö on tosi tärkeää ISOvastaavan ja kapteenien välillä, sillä heidän tehtävänsä ovat vahvasti linkittyneitä toisiinsa. Pyrkisin mahdollisimman matalan kynnyksen kommunikaatioon eli kysymään, kertomaan ja jakamaan mahdollisimman paljon asioita, jotka voisivat liittyä yhteisiin juttuihimme!

Pyrin tasapainottamaan arkea tekemällä vapaa-ajalla asioita, jotka auttavat minua nollaamaan ajatuksiani. Näihin kuuluu mm. liikunta, hyvän musiikin kuuntelu, pelaaminen tai vaikka ruoan laitto! Lisäksi olen luonteeltani sellainen, etten lannistu pienistä vastoinkäymisistä helposti eli en anna pienten ongelmien vaikuttaa jaksamiseeni turhan paljon.

BIG on mielestäni oikein hyvä käännös epävirallisemmassa viestinnässä. Lyhyt ja ytimekäs, melkein kuin ISO!

Hei Aleksi,
Mahtavaa, että olet hakemassa ISOvastaavaksi! Tässä olisi pari kyssäriä:

1. Millainen on mielestäsi ihanne-ISO?
  2. Oletko ajatellut hakea hallitukseen? Entä siinä tapauksessa mikäli sinua ei valittaisi ISOvastaavaksi? Jos olet hakemassa, käythän mainitsemassa siitä täällä lyhyiden perustelujen kera, että miksi juuri sinut pitäisi valita.

Tsemppiä vaaleihin!
t. Lassi

Moikka Lassi!

Ihanne-ISO on mielestäni helposti lähestyttävä, vastuullinen ja innokas. Kaikkien ISOjen ei tarvitse olla hypersosiaalisia, vaikka sellaisiakin toki tarvitaan, vaan edellämainituilla ominaisuuksilla pääsee jo hyvin pitkälle!

En ole suunnitellut hakevani hallitukseen.